Loghează-te
SUGEREAZĂ O TEMĂ DE DISCUȚIE

Platforma profesioniștilor mass-media

Pagina principală Management și legislație

Loghează-te pentru a putea comenta

Distribuţia ziarelor și revistelor, misiune imposibilă?

Смотри на русском языке

Categorie: Management și legislație

An de an preţurile pentru distribuţie sunt ridicate unilateral şi neexplicat, iar expedierea ziarelor la abonaţi se face cu întârzieri, cu pierderea exemplarelor de ziare. Despre această situație instituțiile de presă au tras semnale de alarmă în repetate rânduri, prin intermediul articolelor publicate.

Noua pagină web a Întreprinderii de Stat “Poştei Moldovei” nu prezintă în format deschis şi prietenos date cu privire la posibilitatea abonării ziarelor şi revistelor. Prima pagină a siteului nu oferă nicio informaţie cu privire la abonare, la fel cum nici rubrica “Servicii” nu ne ajută în acest sens. Nici accesând ultima sub-rubrică de pe pagina “Alte servicii” nu găsim o asemenea informaţie, iar ultima sub-sub-rubrică, întitulată foarte nesugestiv “Alte”, ne oferă o listă de alte 14 servicii pe care le prestează această întreprindere de stat, unele dintre ele marcate cu bold. Astfel, pagina 4 din această listă, nemarcat şi abia vizibil, spune: “Distribuirea ediţiilor periodice prin abonare şi comercializarea cu amănuntul”, fără să prezinte oricare altă informaţie cu privire la lista ediţiilor periodice, costurile şi posibilităţile de abonare.

Curios este faptul că dacă vom căuta pe site sintagma “abonare”, va apărea un link ce se referă anume la abonare, dar care oferă următoarea listă a ediţiilor disponibile: Catalogul edițiilor periodice din Belarus, Catalogul edițiilor periodice din Federația Rusă, Catologul edițiilor periodice din România, Catalogul edițiilor periodice din Transnistria, Catalogul edițiilor periodice din Ucraina, Catalogul edițiilor periodice internaționale.

Deşi titlul acestei liste este “EDIȚIILE PERIODICE DISPONIBILE PENTRU ABONARE ÎN ANUL 2015”, nu este prezentată nicio listă de abonare a ediţiilor din Republica Moldova! Găsim doar ediţiile din regiunea transnistreană.

Pentru comparaţie, pagina web a întreprinderii similare din România, “Poşta Română”, conține pe banda de pe prima pagina opțiunea “Servicii”, care prezintă o listă alfabetică a serviciilor prestate, “Abonamente presă” fiind primul serviciu din listă.

Alina Radu vă invită la dezbaterea „Distribuţia ziarelor și revistelor, misiune imposibilă?” şi vă îndeamnă să vă expuneţi opinia, răspunzând la întrebările:

Cum se descurcă ziarele la capitolul abonare în asemenea condiții?

În ce măsură o astfel de “deschidere” a factorilor poştali încurajează consumatorul să se aboneze?

Cum poate fi determinată ”Poșta Moldovei” să-și schimbe abordarea?

Cum pot ziarele și revistele să-și mențină sau să-și extindă aria de distribuție?

Scrisoarea editorilor de presa catre IS Posta Moldovei 16.09.pdf
Comunicat_ editorii de presa 26.09.2014.pdf

Ne pare rau, perioada de dezbatere a acestei teme a expirat

30 Apr 2015, 10:47 #1 +2

Înregistrat: Mar 2024

Postări: 7

Ei bine, verdictul privnd ”moartea” presei scrise din RM din cauza distribuției l-am dat doi ani în urmă, când lucrând consecutiv la Megapress și Moldpresa, am contemplat ”pe viu” indiferența fondatorilor pentru dezvoltarea segmentului de presă, aceasta slujind doar paravan pentru comerțul cu produse de tutun, din vânzarea cărora pentru fiecare gheretă se încasează taxe de marketing considerabile pentru plasamentul țigărilor în vitrina ”vânzătoare”. Iată de ce, niciodată ziarele și revistele nu vor avea loc în vitrina care li se cuvine. Cu siguranță, argumentul businessmanilor este că nimeni azi nu citește ziare, din care cauză ei au pierderi și sunt nevoiți să compnseze profiturile. Adevărat și fals, în același timp. Dacă am analiza procentele percepute din vânzarea acestor 2 produse, vom vedea că pentru vânzarea ziarelor distribuitorul percepe între 30-40% din prețul de vânzare a ziarului/revistei, iar procentul din vânzarea cartelelor gsm și a țigărilor 1-12%. Secretul se află în volumul de vânzare a fiecărui produs. Ziarele și revistele se vând în proporție de 10-12%, iar cartelele și țigările - 100%.

Pe de altă parte, dezinteresul pentru ziarele moldovenești este creat artificial. Pentru că dacă vom analiza atent gheretele Moldpresa, cele care au 6 laturi, și vitrine suficiente, vom observa că dintre ziarele și revistele afișate sunt etalate doar periodicele editate în Federația Rusă, parțial românești. Totodată, asigurarea gheretelor cu ziare se face, deasemeni în regim deficitar, drept exemplu slujind discuțiile avute cu chioșcarii care menționează că ei cer cantități mai mari pentru anumite ziare care sunt întrebate de cititori, inclusiv ZDG, dar cererea nu le este auzită. Asfel se întâmplă ca gherete care au 20-25 cititori potențiali să fie aprovizionată cu ZDG, cu doar 10-15 ex.

Cât despre Poșta Moldovei, situația este și mai complicată. Ca orice întrprindere de stat din RM îi lipsește angajamentul social și viziunea globală. Cred că aceștia nu au auzit de termenul de ”responsabilitate socială corporativă” care este utilizat în toată lumea ca o metodă modernă de a face business. Ai noștri au înțeles drept bună idea de responsabilitate socială doar la sădit arborii. Când vor înțelege că presa este și ea un arbore care trebuie udat și îngrijit, atunci vom vedea și schimbările în domeniu. Stimulând abonar

08 Apr 2015, 16:42 #2 +2

Înregistrat: Mar 2024

Postări: 1

Marea problemă, inclusiv în relația cu Poșta Moldovei, este corupția. Cine are tiraje mari? Chiar exagerate? Cei care mituiesc poștașii. Haideți să spunem lucrurilor pe nume! Dacă mergem prin satele noastre și discutăm cu oamenii, multe lucruri vom afla: și cum sînt abonați din contul pensiei, și cum sînt șantajați că nu li se va duce pensia acasă, dacă nu se abonează etc. E regretabil faptul că anume jurnaliștii, cei care strigă în gura mare despre corupție, încurajează acest flagel. Și concursurile pentru cel mai bun poștaș nu sînt nimic altceva decît un paravan pentru a ”cumpăra” poștașii.
Atîta timp cît nu vom fi uniți, nu vom putea ține piept Poștei Moldovei. O a doua soluție ar fi reformarea poștei, care a devenit, în ultimii ani, un adevărat mastodont. Dar, din moment ce reformele nu merg în alte domenii, mult mai importante pentru viitorul RM, nu cred că cineva se va apuca de refomarea poștei.

În ceea ce pivește penalizarea, am primit o factură, fără nici o explicație, fără un document de însoțire, prin care să ni se explice de ce am fost penalizați. În momentul în care am telefonat să cerem explicații, ni s-a închis telefonul.
Poate e cazul să ne adunăm, să stabilim care sînt cele mai grave probleme în relația cu poșta și să solicităm o întîlnire cu responsabili de acolo, dar și de la ministerul de resort? Dar trebuie să avem pregătit un document bine argumentat! În caz contrar, doar vom pierde timpul.

28 Apr 2015, 16:41 #2 0

Despre abonarea cu forța sau din interes politic - am auzit și noi în repetate rânduri. Mai ales că ni s-a spus clar că multe centre de poștă din R.Moldova sunt conduse de persoane obediente partidului care deține ministerul cu pricina.

Am invitat la acest dialog și conducerea Poștei Moldovei, dar și a Ministerului Tehnologiei, Informației și Comunicațiilor, ca să nu discutăm unilateral și cu atât mai mult - să nu lansăm acuzații în van. Am trimis și mesaje în cutiile lor de e-mail, dar deocamdată - nu avem niciun răspuns. Asta înseamnă, cu atât mai mult, că e necesar să solicităm o discuție oficială cu aceste instituții.

Înregistrat: Mar 2024

Oraș: Chișinău

Teme moderate: 4

02 Apr 2015, 18:34 #3 0

Înregistrat: Mar 2024

Postări: 50

Nu cred ca este legal sa aplici penalitati fara sa existe un act de constatare a "infractiunii". In plus, de fapt vina pentru intirziere de cele mai multe ori (in cazul ziarelor nationale in special) o au tipografiile, care intirzie sa aduca ziarele la centrul de posta...

02 Apr 2015, 18:18 #4 +1

Mai nou, Posta Moldovei emite facturi de penalizare pentru ziarele care considera ei ca ar fi fost aduse prea tarziu la ghiseul de distributie, dar nu accepta sa fie penalizat distribuitorul de presa pentru fiecare exemplar de ziar adus cu intarziere la cititor. Daca ati avut situatii ]n care ziarele au ajuns cu intarziere - ne puteti semnala aici.

Înregistrat: Mar 2024

Oraș: Chișinău

Teme moderate: 4

Vrei să propui altă temă de discuție?

Propune

Loghează-te pentru a putea comenta