Loghează-te
SUGEREAZĂ O TEMĂ DE DISCUȚIE

Platforma profesioniștilor mass-media

Pagina principală Țintește în presă!

Loghează-te pentru a putea comenta

DE CE MINT SONDAJELE sau MANIPULAREA MANIPULĂRII

Смотри на русском языке

Categorie: Țintește în presă!

Sondajele ne spun că din ele se informează cca 1-2% din respondenți. Dacă e să comparăm această cifră cu ponderea celorlalte surse de informare, atunci ea poate fi neglijată ca una nesemnificativă. Totuși, în ultimul timp în mass-media și pe rețelele de socializare observăm o discuție aprigă cu genericul “sondajele manipulează”. Care, la rândul ei, pare a fi o manipulare. În aceste condiții se cere o clarificare a anumitor lucruri. Cine, la ce etapă și cu ce scop manipulează. 

Ce este un sondaj de opinie? 

Sondajul de opinie este un instrument de cercetare sociologic, care permite acumularea informațiilor despre opțiunile oamenilor referitor la diferite subiecte (politice, economice, sociale etc.). Mai exact, informațiile sunt despre ceea ce oamenii sunt gata să spună public. Trebuie să avem în vedere că oamenii pot minți, pot greși sau pot să spună nu tocmai ceea ce gândesc. Aici apare prima etapă de manipulare. În ce măsură un om poate răspunde onest unui operator de interviuri necunoscut? Va răspunde el cinstit sau așa cum crede că e corect să răspundă? De exemplu, la întrebarea: “Ați participat la referendumul din 5 septembrie 2010 cu privire la schimbarea modalității de alegere a Președintelui Republicii Moldova?” – 58,5% au răspuns DA (BOP, noiembrie 2010). Ceea ce nu-i adevărat. În realitate, la referendum au participat 30,29% de cetățeni. Deci, respondentul este primul care manipulează rezultatele unui sondaj, atunci când răspunde nu cum este, dar cum trebuie să fie.        

Cine și cu ce scop efectuează sondajele?

Casele de sondaje sunt instituțiile care efectuează sondajele. Acestea sunt dotate respectiv, dispun de personal calificat pentru executarea lucrărilor atât în teren, cât și de prelucrare a datelor. În Republica Moldova sunt 5 case de sondaje care pot efectua sondaje de calitate. Și încă vreo duzină de firmulițe, care apar cu o periodicitate variabilă, de regulă, în preajma alegerilor, pentru a prezenta “sondaje” manipulatorii. Acestea funcționează ca instrumente ale “războiului sondajelor”, procedeu tehnologic electoral. Menirea lor este de a induce încredere sau invers față de anumiți actori politici, ceea ce nu se confirmă de rezultatele sondajelor relevante. Dar astea-s firmulițe fără reputație. Problema apare când casele de sondaje prezintă rezultatele (calitatea cărora nu se pune la îndoială) și uneori acestea pot manipula. Este a doua etapă de manipulare. 

Cel mai elocvent exemplu este prezentarea sumei opțiunilor pentru sistemul de vot mixt și cel uninominal drept o majoritate în favoarea sistemului mixt. Argumentarea acestui construct absolut artificial consta în faptul că sistemul mixt ar conține și cel uninominal. Cu același succes sistemul mixt îl conține și pe cel proporțional. Or, aceste rezultate nu pot fi adunate. Răspunsul corect este – X% pentru uninominal, Y% - pentru proporțional, Z% - pentru mixt. Totuși, cei care au prezentat sondajul au manipulat clar, iar guvernarea și mass-media afiliată au tirajat generos această manipulare. În condițiile când toate sondajele, inclusiv cele ale guvernării, arată o susținere de doar 16-17% a sistemului mixt, o guvernare responsabilă trebuia să renunțe la acesta.    

Cine comandă sondajele?

Sondajele sunt comandate de instituțiile statului, de partide politice, firme private, ONG, organizații internaționale etc. Sondajele comandate de partide, de regulă, nu se fac publice și sunt folosite pe intern de către staff-uri. Uneori partidele publică sondajele interne, alteori fac scurgeri de date din cele efectuate la comanda organizațiilor internaționale (mă refer aici la NDI și IRI, care sunt prezentate doar partidelor și nu sunt publice). Asta se întâmplă atunci, când partidele fie au rezultate favorabile, fie vor să inducă anumite idei în spațiul public. Chiar dacă datele sunt valide, rupte din context și prezentate parțial, acestea reprezintă o manipulare. Atunci când PSRM prezintă rezultate în care acumulează peste 50%, e pentru a reda încredere propriului electorat. Același rezultat, prezentat de guvernare partenerilor de dezvoltare deja e mai mult decât o manipulare. E o justificare și legitimizare de a face orice, numai să nu câștige socialiștii. Mai mult, partidele niciodată nu prezintă bazele de date ale sondajelor și în consecință nu pot fi verificate ca să fie considerate valide. Aceasta este a treia etapă de manipulare. 

Сine interpretează sondajele

Totuși, cea mai mare manipulare are loc după ce datele prezentate de casele de sondaje apar în mass-media. Aici putem vedea orice – titluri manipulatorii, interpretări absolut eronate, concluzii aberante etc. Or, mass-media este în incapacitate de a interpreta adecvat în termeni sociologici rezultatele unui sondaj, ca să nu mai zic de lipsa cunoștințelor elementare în statistică. Aceleași date ale unui sondaj sunt prezentate absolut diferit în mass-media, funcție de afilierea și/sau simpatia politică a acestora. 

Un exemplu de manipulare crasă și neprofesionistă până la aberație, este atacul postului TV Publika asupra ultimului BOP. Mai întâi se atacă bădărănește persoana (procedeul lașilor), pecum că dl Barbăroșie ar fi afiliat politic cu PAS. După care se aplică lovitura mortală: "Aceeași situație este și în cazul PAS, condus de Maia Sandu, care ar acumula peste 12 la sută din voturi. Cifra prezentată de BOP este de aproape două ori mai mică decât de cea din sondajul Institutului Republican Internațional din SUA" /citat Publika/. Deci, simpatia politică pentru PAS face ca PAS să aibă un rezultat de 2 ori mai mic în BOP. Ați înțeles această logică?! Eu - nu. Ei - tot nu. Ziceam că habar nu au. Mai apoi, această aberație se ilustrează prin comparația a trei sondaje: 

în care PAS are următoarele rezultatele: 12,3% (BOP), 16,3%(IMAS) și 23% (IRI). Manipularea cea mare e că autorul imaginii și a știrii ia din BOP cifra din total eșantion, iar de la IRI din cei deciși. Pentru că dacă e să ne uităm la rezultatul BOP din cei deciși, vedem că PAS obține 22,5%, cifră care perfect coincide cu 23% la IRI. Culmea e că și imaginea, și argumentele ajung în aceeași seară direct la postul public M-1, unde sunt insistent promovate de doi susținători și moderatoarea emisiunii, iar eu sunt pus în situația să explic diferența din cifre. V-am explicat. Nu sunt sigur că aveți nevoie de explicații.

Aceasta este etapa a patra de manipulare, nu și ultima…

În loc de concluzie

Sondajele mai și greșesc. Au greșit chiar și în SUA. Sondajele pot fi manipulate. La orice etapă. Ceea ce nu le face inutile. Sunt doar un instrument de cercetare, iar rezultatele – o bază pentru analiza ulterioară. Care se face de specialiști – sociologi și politologi. Ceilalți e bine să le ceară opinia specialiștilor și să nu interpreteze de capul lor ceea ce nu înțeleg. De manipulatori tac – ei nu au nevoie de sfaturi... 

Vă invit să discutăm acest subiect.

Ce trebuie să facem ca să minimizăm manipularea opiniei publice?

Ce trebuie să întreprindă casele de sondaje pentru a-și valida rezultatele?

Cum ar trebui să fie reflectat în mass-media acest subiect?

11 Jan 2018, 23:04 #1 0

Înregistrat: Jan 2018

Postări: 55

Plasez comentariul lasat pe pagina MediaForum de pe Facebook de Grigore Ambrosi:

Bună ziua ! Părerea mea este că sondajele de opinie reprezintă: 1) un business foarte rentabil pentru unele "echipe" de golani de pe ambele maluri ale Prutului; 2) este un instrument eficient de manipulare a opiniei publice și de presiune asupra unor partide și persoane publice; 3) de fapt este un instrument de analiză obiectivă a stării lucrurilor și a evoluției părerilor intervievaților, dacă eșantionul este reprezentativ din mai multe puncte de vedere. Sunt gata să susțin crearea și să particip în activitățile unui organism independent de studiu al opiniei publice, care să nu fie angajat politic !

04 Jan 2018, 23:04 #2 0

Înregistrat: Jan 2018

Postări: 2

Cred că fiecare casă de sondaje trebuie să țină la buna imaginea și numele sale. Iar dacă vreuna din ele face artificii mediatice cu trei sondaje pe an pentru un partid, fiind plătit pentru ele din bani cu proveniență neclară (pentru că partidul este finanțat oricum, numai nu transparent), atunci restul societății civile trebuie să atragă atenția și să bată alarma. Asta, pentru ca aceeași casă de sondaje după asta să nu poată prea ușor pretinde profesionalism și echidistanță.
Sondajele (chiar și cele mai calitative și echidistante) pot greși - asta trebuie să recunoaștem.
Dar între a greși și a manipula deschis este o diferență.

29 Dec 2017, 14:25 #3 0

De acord, Vasile Cantarji - depinde din ce numar calculam procentele. Acum avem deja peste 3,2 mil de alegatori - o cifra "legala", dar ireala.

Înregistrat: Jan 2018

Teme moderate: 1

29 Dec 2017, 10:17 #4 0

Înregistrat: Jan 2018

Postări: 2

Apoi cu sondajele gresite din SUA. Dacă se referă la ultimele alegeri prezidentiale, tre să înțelegem că pronostic gresit au dat totalizatoarele de sondaje - o medie facuta din datele a mii de sondaje, in care s-a întâmplat ca majoritatea să fie făcute online ;) Sondajele realizate profesionist (face-to-face sau telefonic) nu au greșit.

29 Dec 2017, 10:16 #5 0

Înregistrat: Jan 2018

Postări: 2

Sa incepem cu referendumul, chiar si in acest caz comparatia trebuie sa fie ajustata. 2645 mii alegători pe liste, la care se refera prezenta calculata de CEC, iar alt numar de alegatori prezenti in tara pe care se bazeaza estimarea sondajului. Calculele arata ca raportat la nr. total pe liste CEC procentul estimarii sondajului coboara sub 40, deci mai aproape de 30% decat de 58 ;)

Vrei să propui altă temă de discuție?

Propune

Loghează-te pentru a putea comenta