Loghează-te
SUGEREAZĂ O TEMĂ DE DISCUȚIE

Platforma profesioniștilor mass-media

Pagina principală Țintește în presă!

Loghează-te pentru a putea comenta

Bunătatea pascală a politicienilor și vulnerabilitatea moldovenilor

Смотри на русском языке

Categorie: Țintește în presă!

Societatea în care am ajuns să trăim sfidează multe dintre regulile bunului simț, cu referire la media, regulile deontologice de cele mai dese ori sunt ingnorate în interesul promovării finanțatorilor presei. Pe de altă parte, sunt și jurnaliști de jure independenți, care acceptă acest joc și devin complici, anulând oricare regulă de conduită.

În preajma sărbătorilor pascale am tot văzut în presă, fie scrisă, fie TV, avalanșe de campanii sociale, apărute instant la comanda diferitelor partide sau politicieni, care, sub pretextul pioșeniei, fac trucuri de PR pentru a-și crește ratingul. 

Sub pretextul grijei față de cetățeni, politicienii dau busna în viețile lor, cu un echipaj bine dotat cu camere video și aparate foto, evident cu un coș cu alimente și preț de câteva minute poartă conversații hilare, mai pun mâna pe o sapă sau mătură și, profitând de nedumerirea, nefericirea și nepregătirea pentru ripostă a bieților oameni, politicienii fac campanii de propagandă, împânzind media cu video, poze și promisiuni.

Nici unul dintre acești „vulnerabili” nu este întrebat dacă vrea să primească un așa alai de oaspeți, ca să nu mai vorbim despre acordul dat pentru a apărea în imagini, pentru a fi pupat, îmbrățișat sau pentru a-și da copilul în brațele unui necunoscut pentru câteva poze dubioase.

Codul Deontologic al Jurnalistului spune expres: Jurnalistul respectă intimitatea persoanelor şi cere permisiunea de a le fotografi a/fi lma, cu excepţia cazului în care acestea se află într-un loc public.

Și totuși nu se întâmplă așa. Pentru a scrie acest text și a participa în dezbateri m-am documentat despre felul în care sunt identificate aceste „familii vulnerabile” și cum li se argumentează expunerea la TV. Deci, de cele mai dese ori, un partid care pornește o astfel de campaniei (aici pot face trimitere la cea mai recentă campanie de acest fel, demarată de un partid de la noi) utilizează pârghiile instituționale pentru a colecta date de contact și referințe despre „beneficiari”, cu ajutorul asistentului social se selectează cele câteva familii. „Beneficiarilor” li se comunică despre șansa unică ce apare în viața lor și despre fericirea momentului care îl vor trăi, despre faptul că le vor fi aduse ajutoare, că va veni cutare sau cutare, persoane influente, că va ști tot satul despre ei, că vor putea întreba și solicita adițional câte ceva. Dacă vreți, putem zice că se manipulează direct, profitând de vulnerabilitatea emoțională a oamenilor, de nefericirea și lipsa de informare a acestora.

Or, pentru a asigura pe deplin transparența și corectitudinea, Codul Deontologic impune o regula esențială: Jurnaliştii nu sunt subiecţii unor promoţii şi reclame pentru produse comerciale. De asemenea, participarea în acţiuni de caritate trebuie făcută astfel, încât publicul să ştie dacă este o implicare personală sau o susţinere redacţională.

Pe de altă parte, avem consumatorii de media care privesc, ascultă, consumă aceste știri/reportaje. Unii, în poarta cărora se adună argumente pentru dezbateri politice de mahala, susțin, aprobă aceste campanii de la ușă la ușă. Alții, pentru care aceste acte de caritate sunt doar spectacole politice în care vulnerabilitatea este actor principal, iar politicienii se comportă ca niște Batmani ipocriți, devin și mai ostili, mai neîncrezători, astfel polarizându-se și mai mult publicul, societatea și, într-un final, țara.

Aș vrea împreună să reflectăm la acest subiect și să dezbatem subiectul pornind de la câteva întrebări:

  1. Aceste acte de caritate favorizează sau defavorizează beneficiarul final?
  2. Ce înţelege publicul despre acest cadouri făcute de către politicieni?
  3. Trebuie sau nu instituţia media care reflectă acest tip de subiecte să declare deschis despre susţinerea redacţională a acestor campanii sau politicieni?
  4. Au sau nu au voie colegii din media să filmeze/ fotografieze fără a obţine acordul în scris din partea „personajelor” înainte de a da publicităţii aceste materiale?

Ne pare rau, perioada de dezbatere a acestei teme a expirat

27 May 2016, 13:04 #1 0

Înregistrat: Feb 2018

Postări: 2

Eu de la politicieni mare corectitidune nu astept si in general nu am nici un fel de asteptare in ceea ce priveste bunul simt.

Dar sunt foarte revoltata atunci cand vad reportaje video sau fotografice in care apar mai ales copii din familii social-vulnerabile, care se bucura ca primesc o punga cu orice ar fi acolo. Primesc ei punga asta azi, un zambet trist il schiteaza, dar cum vor trai maine? Desigur ca politicianului nu-i pasa, dar la ce se gandeste jurnalistul cela care il filmeaza in timp ce il intreaba ce simte?? Sau care face un milion de fotografii pe care le posteaza pe retelele de socializare.

Inteleg sa le schimbe viata cumva: sa le ofere o bursa pentru un an sau posibilitatea de a merge zilnic la scoala sau o posibilitate pentru un trai mai sigur. Dar nu o punga cu orez si ulei care in 2-3 zile se poate termina. Sau femeia aceea, care toata viata a lucrat la pamant mare usurare simte cand vine sarbu sau lupu (intentionat fara majuscula) sa dea doua sape sau sa sape o groapa?

Cum am mai zis, de la ei nu poti astepta sa gandeasca, dar de ce media sustine si promoveaza? Oare nu tot in tara asta traiesc si ei? Oare nu sufera si ei din tot haosul si situatia deplorabila creata cu aceleasi maini care tin sapa de coada doar atat cat jurnalistul face click cu aparatul sau filmeaza secventele cat sa-i ajunga de un reportaj.

Dar cum dorm ei noaptea, dupa ce au vazut casa si curtea, dar mai ales zambetul amar al acelor copii si batrani? Hainele jegoase si rupte, noroiul in care traiesc, podeaua de lut si masa de lemn care sta sa cada? De unde atata curaj sa promoveze o imagine atat de pozitiva celor care sunt cauza acestor mizerii, dar care tot prin aceste mizerii se promoveaza? Eu as arunca aparatul, camera si microfonul, i-as scuipa intre ochi si le-as zice sa-si faca selfie. Dar pana acolo mai avem.

Unica solutie ce-o am este sa ignor aceste reportaje si fotografii, sa blochez acesti reprezentanti media si sa sper.

29 May 2016, 23:55 #1 0

A ignora nu neapărat este o soluție, mai degrabă creem preceden de acceptare pe de o parte, iar pe de altă parte de multiplicare a acestor fenomene. Totodată, nu știu cum am putea da riposta, noi, spectatorii acestor spectacole regizate. Mai degrabă brasla media ar trebui să fie cea care să dea riposta, să impună alte reguli de joc, să solicite maxim de independeți, să și-o asume și să servească de fapt, cetățeanul, nu politicianul.

Înregistrat: Feb 2018

Teme moderate: 2

24 May 2016, 19:25 #2 0

Înregistrat: Feb 2018

Postări: 1

Darurile cu subtext nu garantează nimic pentru politicieni, in schimb trezesc furia oamenilor. Jurnaliștii, din câte îmi amintesc, sunt câinii de pază ai societății, sunt a 4-a putere în stat, iar coalizarea lor cu anumite partide, sau politicieni, lipsa de corectitudine, echidistanță și obiectivitate diminuiază încrederea noastră. Azi nu mai avem pe cine asculta și crede, nu mai știi ce post TV reflectă adevărul așa cum este el de facto, nu mai poți fi sigur de ceea ce e scris în presă, cât de verosimil este și cât de obiectiv în raport cu toate părțile implicate în subiect. Iar bieții oameni care devin volens-nolens ”actori” ai unor spectacole regizate fie o fac cu bună știință doar de dragul unor bănuți / sau alimente, fie devin victime ale propriei neștiințe. Trăim într-o societate bolnavă, încât nimic nu ne mai miră.

29 May 2016, 23:53 #2 0

Probail mai avem în cine crede, pe cine asculta și ce citi, este doar o chestie de selecție.

Înregistrat: Feb 2018

Teme moderate: 2

16 May 2016, 13:48 #3 0

Înregistrat: Feb 2018

Postări: 2

Natalia, subiectul initiat este unul foarte actual. In cazul unor asemenea campanii sociale sau de binefacere, este corect, in primul rand din punct de vedere etic, sa solicitam acordul in scris al beneficiarilor pentru filmare/foto si diseminarea acestor materiale prin media. In al doilea rand, salut initiativa politicienilor, a mass-mediei si a oricaror alte entitati de a initia campanii sociale. Doar ca acestea trebuie sa fie durabile, constante, permanente, transparente si corecte. Experienta a dovedit faptul ca orice actiune sociala de unica data nu are impactul social propus. Mai ales in cazul campaniilor care se aglomereaza in jurul alegerilor sau a altor evenimente importante pe scena politicului. in al treilea rand, in cazul exemplelor mentionate in articolul tau, conceptul de filantropie se amesteca si se confunda cu conceptul de CSR (Corporate Social Responsibility). O campanie filantropica are scopul de a "face bine, a ajuta, a sustine" fara a avea careva beneficii din asta. In cazul campaniilor de CSR, "facem bine altora pentru a ne face bine imaginii noastre". Or, consider ca aceasta componenta este mult mai prezenta in acest studiu de caz. CSR pentru politica. Suna nou. :-)

29 May 2016, 23:49 #3 0

Din pcate răspund cam târziu, dar sper să te mai intereseze acest subiect. Nu aș vrea ca termenul CSR să îl alipim acestor precedente în care politcienii de facto își fac campanii politice, iar jurnaliștii le îmbracă în gesturi de caritate și campanii sociale.
Cel mai mult probabil, pe mine personal, în toată această situație, mă deranjează lipsa de corectitudine în abordarea a acestor subiecte și desfășurare a acestor campanii, unde, așa cum ziceam și mai sus, se face uz de vulenrabilitatea și lipda de informare a personajelor antrenate.

Înregistrat: Feb 2018

Teme moderate: 2

12 May 2016, 20:52 #4 0

Înregistrat: Feb 2018

Postări: 3

Părerea mea e că pentru a răspunde la aceste întrebări e nevoie să ne uităm în altă parte. De exemplu la finanțarea partidelor despre care cred că nu trebuie făcută din resurse publice, la ”atențiile” electorale permise partidelor, despre care cred că trebuie drastic limitate și bineînțeles la rolul sindicatelor în protejarea reală a drepturilor branșelor profesionale aferente. Fără rezolvarea acestor puncte, putem adresa încă și mai multe întrebări la temă. Și vom rămâne doar cu niște simple întrebări...

13 May 2016, 08:35 #4 0

Andrei, ai dreptate, sunt mai multe dedesubturi și nuanțe, dar ar vrea să ne axăm pe corectitudinea cu care sunt abordati „beneficiarii” darurilor de către politicieni, dar și de către jurnaliști. Nu putem fi sigură că există acordul persoanelor pentru a fi expuși publicului, de multe ori devin participanți într-un spectacol bine regizat fără a-și da acordul, aici nu ti s epare o problemă?

Înregistrat: Feb 2018

Teme moderate: 2

12 May 2016, 11:27 #5 0

Nu putem considera alegerile argument în susținerea acest campanii, dar nici să mizăm pe entuziasmul publicului și fericirea de moment a „beneficiarilor ” acest campanii tot nu este o scuză. Lipsa de corectitudine și transparență, abordarea „agresivă” a acestor „personaje vulenrabile” scad constant imaginea media și a politicienilor. Iar istoria îi va taxa și pe unii și pe alții.

Înregistrat: Feb 2018

Teme moderate: 2

12 May 2016, 09:24 #6 0

Înregistrat: Feb 2018

Postări: 3

Am remarcat şi eu acest lucru. Culmea e că nu doar politicienii au dat busna in casele oamenilor sub pretextul unui ajutor material dar şi unele instituţii publice. Cei care se pricep cât de cât în PR sesizează acest lucru din prima, restul privesc la televizor entuziasmaţi de această faptă nobilă.

11 May 2016, 15:04 #7 0

Înregistrat: Feb 2018

Postări: 1

Vin alegerile .....

Vrei să propui altă temă de discuție?

Propune

Loghează-te pentru a putea comenta