Ne pare rau, perioada de dezbatere a acestei teme a expirat
22 May 2015, 17:39 #1 0
Un comunicat mai trebuie să ţină seama şi de tipul de mass media către care este orientat, precum şi de publicul la care va ajunge în final, iar dacă se doreşte ca textul să fie unul care manipulează - asta se poate face doar prin argumente foarte puternice, care la rîndul lor - trebuie să conţină adevăr, de altfel, riscăm prea mult...
20 May 2015, 18:30 #2 +1
Un jurnalist care se respectă caută să se informeze despre tema știrii pe care o scrie. Dacă ar face-o cu toții și ar respecta regula celor ”3 surse de informare” atunci când redactează o știre, nu ar fi probleme. Desigur că există cazuri când informația dintr-un comunicat nu poate fi verificată. Într-această situație ”un jurnalist care se respectă” nu ar interpreta informația pe care o deține și ar fi delicat în formularea acesteia într-o știre.
20 May 2015, 22:18 #2 0
Foarte imortante ac easta remarca, Eugen. din pacate aceasta regula a celor trei surse este foarte des ingnorata.
20 May 2015, 16:31 #3 0
În opinia mea, un comunicat de presă are menirea de a oferi anumite detalii într-o situație concretă. Informația din comunicat nu cred că ar trebui să conține proprii materiale jurnalistice. Informația pe care o oferim prin intremediul comunicatului de presă va servi ulterior la realizarea de știri, reportaje (materiale jurnalistice proprii). Așadar, oferim infpormații concrete, cu indicarea sursei deja după caz, fără a ne implica emoțional sau adăugând proprii puncte de vedere. De asta și este un comunicat de presă, care este oferit jurnaliștilor, pentru ca ei să prelueze informația s-o redacteze (să nu-și piardă din esență) și s-o ofere publicului.
20 May 2015, 22:21 #3 0
Vechea problema: abundența de adjective.... Nu prea reușim să scăpăm de ele, nici în chiar cele mai oficiale comunicate.
19 May 2015, 15:56 #4 +1
Trebuie să facem, totuși, distincție dintre termenul de manipulare și persuadare. După părerea mea, domnule Vitalie Cazacu, un comunicat are mai mult menirea de a convinge sau de a confirma anumite date despre o companie sau o instituție decât de a manipula, ceea ce înseamnă a da informație distorsionată, complet diferită de realitate.
19 May 2015, 16:24 #4 0
Exact aici intervine și problema deontologiei: un comunicat ce are drept scop manipularea este din start lipsit de etică, iar rolul jurnalistului este să deconspire intenția comunicatorului să să prezinte informația pura. Dar, de multe ori, detalii total neadecvate pot transforma o știre transmisă prin comunicat, într-un articol manipulator sau discriminator. De exemplu, sublinierea aparteneței etnice (de cele mai dese ori, când este vorba despre romi), sau a condiților sociale precare, este ușor manipulatorie, deoarece în majoritatea cazurilor oamenii vor fi tentați să generalizeze: romii sau săracii comit infracțiuni, sau prezintă un pericol sporit, etc.
14 May 2015, 16:47 #5 0
Experiența anterioară trăită la CCRM m-a făcut să înțeleg că un comunicat de presă, oricât de bine ar fi scris, ajuns în mâna unui jurnalist superficial riscă să dea peste cap știrea. Comunicatele CCRM erau destul de greoaie, din cauza masivului de informații / cifre / fapte care deseori erau interpretate mult prea diferit decât indica originalul sursei, iar din dorința de a da „breaking news ” comunicatul era interpretat (și distorsionat) în totalitate. Agreez ideea Angelei Brasoveanu despre nevoia de a instrui oamenii de comunicare pe de o parte (a serviciilor de presă) precum și a jurnaliștilor. Or, e nevoie acută de jurnaliști de nișă, atunci ecuația s-ar mai simplifica :)
14 May 2015, 15:31 #6 0
Ai pus degetul pe rana, Angela! Instruirea continua este o chestie exceptionala, dar ingnorata de foarte multa lume. Sunt lucruri pe care, in goana dupa stiri sau senzational, le uitam sau le ignoram. Iar programele de instruire ne-ar mai ajuta sa revenim la normal sau sa mergem spre performanta. Din pacate, atunci cand sunt organizate programe de instruire multi editori le considera inutile pt angajati
14 May 2015, 14:59 #7 0
Aș insista pe instruirea continua (și obligatorie) a jurnaliștilor și monitorizarea atentă a organelor de preseă, căci în ultimii ani, mai ales în zona online, avem un frumos dezmăț al analfabeților aroganți, unde să le mai vorbești de deontologie?...
14 May 2015, 14:48 #8 0
Atunci când CNA transmite un comunicat de presă instituţiilor mass-media, la scrierea acestuia pune în capul mesei "prezumţia de nevinovăţie a persoanei vizate", operând cu anumiţi termeni care vin să respecte acest principiu: "se bănuieşte", "se suspectează", "ar fi făcut", "ar fi implicat", "are/nu are calitate procesuală". Totodată, chiar dacă persoana despre care se vorbeşte deţine o funcţie publică, CNA evită să dea NUME şi doar confirmă anumite date în cazul în care este întrebat de presă şi doar pentru a nu permite speculaţii, greşirea identităţii persoanei şi atingerea onoarei unei persoane terţe. În cazul relatat mai sus, s-a admis o eroare a presei care, pentru atragerea cititorilor, folosesc titluri care, de multe ori, distorsionează realitatea sau denaturează informaţia oferită de serviciile de presă. De aceea este important ca, atunci când intrăm în "albia juridică", sau "zona instituţiilor de drept" să folosim : fie "termenii juridici", fie "condiţionalul" atunci când atribuim cuiva anumite fapte. Dar cel mai bine, nu ezitaţi să contactaţi ofiţerul de presă. Şi nu veţi greşi .
14 May 2015, 15:04 #8 0
Foarte bine punctat, Angela. Doar ca, din pacate, mass media, din dorinta de a face materiale cat mai originale sau de a avea detalii inutile, incalca de multe ori aceasta prezumptie a nevinovatiei si banuitul se transforma automat in acuzat, fara nici macar o sentinta judiciara.
13 May 2015, 14:21 #9 +1
un comunicat de presa nu poate sa nu manipuleze. daca nu manipuleaza atunci NU este comunicat de presa :)
13 May 2015, 13:40 #10 +1
Iata Mariana Galben ne da un exemplu cind comunicatul de presa este gata "utilizat": http://consumator.gov.md/libview.php?l=ro&idc=46&id=1080&t=%2FComunicate-de-presa%2FNu-ti-va-veni-sa-crezi-Un-consumator-a-mers-la-un-market-din-capitala-sa-i-procure-citeva-placinte-insa-urmarile-sunt-OCANTE