Ne pare rau, perioada de dezbatere a acestei teme a expirat
28 Mar 2016, 15:18 #1 0
Din experiența pe care o am, calitatea unui site de știri e direct proporțională cu calitatea comunității pe care o menține în jurul lui. Apoi cu cantitatea acestei comunități. E o poveste în care primul ingredient principal, așa cum au spus și antecomentatorii mei, constă în conținutul multimedia autentic (nepreluat). Cât mai mult și mai variat. E o poveste în care al doilea ingredient principal constă în interacțiunea pozitivă cu această comunitate. Totul trebuie condimentat cu sare și/sau piper, după gustul oamenilor care te citesc zi de zi.
28 Mar 2016, 21:16 #1 0
Andrei, dar cum dozezi acest piper ca să nu se ducă în extreme?
28 Mar 2016, 11:27 #2 +1
Calitatea unui site de știri e direct proporțională cu cantitatea subiectelor proprii dezvoltate de jurnaliștii site-ului. Cantitatea materialelor proprii e direct proporțională cu mărimirea bugetului instituției respective.
Deci calitate înseamnă bani.
Banii înseamnă surse de finanțare nerambursabile (granturi) sau publicitate. Cantitatea banilor din publicitate e direct dependentă de numărul de accesări sau numărul de articole politice/manipulatoare plătite. E un cerc închis și vicios și puține sunt exemplele de site-uri de știri care pot servi drept modele de afaceri.
Și dacă înainte Adsese aducea ceva bani, acum abia îți ajunge să plătești serverul :)
Și cel mai greu în ecuația asta este menținerea oamenilor de valoare în echipă.
28 Mar 2016, 21:32 #2 0
Oxana, da cum un administrator de un site de știri poate găsi oameni de valoare?
18 Mar 2016, 13:30 #3 0
Există deja site-ul API. Acolo sînt preluate articolele din rețea. Dar să faci un alt doilea site ȘtiriLocale.md nu văd rostul.
Există ideea de cross-promotion între site-urile API. Cred că deja se lucrează la asta.
Se mai lucrează și asupra unui sistem unic de plasare a publicității. Aici mai multe detalii poate oferi Sergiu Jaman.
17 Mar 2016, 16:00 #4 0
Interesantă discuție!
Dacă îmi permiteți, voi adăuga și eu ale mele trei „kopeici”.
Expresul.com a fost pentru mine un challenge. În 2009 a fost lansat ziarul „Expresul de Ungheni”, iar eu făceam acolo machetare (în continuare fac asta). Peste un an, la sfîrșitul lui 2010, m-am apucat serios de site. Exista deja unul, dar avea vreo 20-30 de unici pe zi - vesele timpuri. Îmi aduc aminte cum niște foști colegi rîdeau de mine - că lumea va citi în continuare pe hîrtie, iar internetul e pentru copii. Prin 2013 - 2014 au început să-și dea seama că internetul nu mai este viitorul, ci prezentul, iar multe ziare din lume își închideau edițiile print, dar era deja tîrziu. Noi eram mult înainte și nici nu băteam pasul pe loc, plus că mai aveam și ceva ani de experiență în spate.
Între timp, am aflat răspunsul la mai multe întrebări pe care le poate avea cineva care vrea să pornească un site de știri în regiune:
- Se fac bani din asta?
- Da, dar nu sînt de ajuns ca să întreții o redacție. Iată de ce, majoritatea (poate și toate) site-urilor de știri locale sînt complementare pe lîngă ziare, televiziuni, posturi de radio.
- Există piață de publicitate pentru site-uri de acest gen?
- Nu, dar primele rîndunele sînt. Din păcate, primăvara încă nu a venit.
- Cum să întreții un astfel de site?
- Entuziasm (au trecut cinci ani și tot un idiot romantic am rămas :D). Multă muncă. Cît mai multe experimente. RĂBDARE!
- Cît trafic există pe această nișă și cine sînt liderii?
- Puțin. Foarte puțin. Dacă e să comparăm cu casele mari din Moldova - aproape inexistent. Totuși, esp.md din Bălți a ajuns la o performanță de 50-60 de mii unici pe lună și 500-600 mii vizualizări. E o cifră de luat în calcul. Din datele de care dispun, Expresul.com e pe onorabilul loc doi, deși cu cifre mult mai mici - 25 - 40 mii unici și 50 - 70 mii vizualizări pe lună. Pentru comparație, restul site-urilor de știri din regiuni cu greu ajung la 10 mii de unici pe lună, majoritatea avînd în jur de cinci mii.
18 Mar 2016, 12:03 #4 0
Vitalie, la nivel local, uneori eu mă gândesc de ce nu se face o rețea a site-urilor locale, că împreună se poate face mai multe decât fiecare cu câte o platformă.
15 Mar 2016, 15:02 #5 0
Baieti, cam descurajante descrieri faceti... sau realiste. Dar va multumesc, pentru ca ma intereseaza tema, viitorul e al online-ului si cine stie cand apare o idee noua buna de transformat in proiect web. Deja de socurile dezamagirilor, fluctuatiei de cadre, lipsei profesionistilor etc. parca suntem pregatiti. Totusi, exista termene in care se rascumpara o investitie intr-un site? Si la cam cat s-ar ridica o asemenea investitie? Sper sa nu raspundeti cu ... "depinde". Poate niste estimari aproximative, ce ziceti?
15 Mar 2016, 10:49 #6 +2
Trebuie să știe că nu-i așteaptă nimeni în piață cu brațele deschise.
Trebuie să știe că entuziasmul va dispărea peste 6 luni, maxim 12. Pe urmă vin conturile/facturile care trebuie achitate.
Trebuie să știe că va fi nevoie să aducă bani de acasă sau să muncească în altă parte pentru a susține dezvoltarea proiectului.
Trebuie să știe că site-uri generaliste (despre tot și despre nimic) sunt foarte multe și aici eu cred în continuare în site-uri de nișă. Există multe oportunități nevalorificate.
Trebuie să știe că site-urile generaliste (la fel ca și televiziunile) așteaptă cu sufletul la gură alegerile, pentru a face bani buni și respectiv câștiga o stabilitate pentru n luni înainte.
Trebuie să știe că oamenii vin și pleacă (din diverse motive) și va trebui continuu să caute noi oameni cu entuziasm care ar contribui la dezvoltarea benefică a proiectului.
Trebuie să știe că content is the king. Respectiv au nevoie de o strategie de content pe termen lung.
Asta așa pe scurt ce mi-a venit în cap acum. Noi la bancamea.md am mers pe altă cale, am făcut multe greșeli și facem altele în continuare. Dar dacă după 4 ani încă suntem alive, înseamnă că am făcut bine unele lucruri. Ce va fi în continuare – nobody knows. Pot povesti multe (și nevrute), dar după cum a zis și Sergiu – un offline ar fi mult mai util.
16 Mar 2016, 20:58 #6 0
Sergiu, sunt de acord cu tine referitor la site-urile de nișă (nu degeaba avem fashion bloggeri sau recentul lansatul finewine.md care e un blog/ platformă de informare pentru iubitorii de vin)
14 Mar 2016, 21:58 #7 +1
Cred că un site de știri se face remarcat în primul rând prin conținutul pe care-l oferă. Pe planul doi vine experiența de navigare pentru cititori, optimizarea, etc. În realitățile actuale asta însă nu mai este destul. Acum trebuie să te gândești cum faci ca să ajungi în feed-ul cititorilor. Pentru că absolut toți stau în mare parte pe rețelele sociale. Contentul bun se promovează parțial singur, însă dacă vrei rezultate bune, tre să pui și ceva bani deoparte pentru boosting ;).
Să lansezi acum un proiect media fără investiții e foarte greu. Marea bătălie între portaluri se duce acum pentru supraviețuire. Pe de o parte sunt proiectele independente, fără implicare de orice fel, managerii cărora sunt preocupați de cheltuieli și supraviețuire, iar pe de alta sunt toate celelalte... Cu piața de reclamă e greu. Au trecut timpurile când intrai undeva să citești o știre și abia de o deslușeai dintre bannere. Acum bugetele se împart între Google și Facebook/Odnoklassniki.
Concurența e bună, dar când piața e hipersaturată, efectul e invers. Recomand călduros să citiți această carte: http://www.amazon.com/Zero-One-Notes-Startups-Future/dp/0804139296. O să înțelegeți multe aspecte legate de concurență și piață.
Aș propune ca aceste discuții să le aducem în dezbatere la întâlnirile offline. Poate că a venit momentul să discutăm mult mai serios pe această temă, și eventual să găsim niște soluții.
14 Mar 2016, 23:17 #7 0
Sergiu, de acord, că acum lupta mare pentru cine domină newsfeed-ul utilizatorilor, și oricum asta pentru creștere continuă nu e destul. Cum ajungi la oameni care sunt în afara cercurilor de pe Facebook, să presupunem?
Propui să investești în promoted posts le Fb și Odno?
Și altă întrebare, cum crezi, care e puterea forumurilor și comunităților asupra unui portal informațional?