Ne pare rau, perioada de dezbatere a acestei teme a expirat
02 Jun 2017, 09:48 #1 0
Referindu-ne la cele discutate aș putea să disting trei elemente principale care îi îngrijorează pe majoritatea cetățenilor: 1) produsele ]n limba română, 2) monopolizarea pieței reclamei.
Trebuie să recunoaștem că produsele media în limba Română nu sunt altceva decît un lucru foarte bun, dat fiind faptul că avem peste tot produse în alte limbi decît cea pe care o vorbesc aproape 70% din concetățenii noștri. Este altceva că se face legătura între reclamă și produsele în limba Română, de aici reiese că avînd eceste produse este rău. Problema reală este în reglementarea insuficientă a pieței reclamei, care permite monopolizarea acesteia. Posibil și reglementarea insuficientă a Fondului CCA pentru sustinerea radiodifuzorilor din care ar fi teoretic posibil finantarea radiodifuzorilor mici ca sa-si poata permita continuarea activitatii. O alta alternativa ar fi practica altor state Europene prin care Companiile media mari introduc in grila sa de emise produsele companiilor mici astfel isi micsoreaza participarea sa pe piata media, in acelasi timp acorda timp si posibilitatea de dezvoltare companiilor mici, respectiv le revine si o cota din veniturile de reclama difuzate pe parcursul acestor emisiuni.
Dar toate acestea urmeaza sa vina ca si initiative din partea Regulatorului national cred, ajungind in parlament initiativa sa fie vazuta ca una serioasa si bine argumentata, si dezbatuta public cu societatea civila conform tuturor procedurilor.
Apropo, am vazut anterior un proiect de lege inregistrat in Legislativ care vine sa reglementeze piata reclamei, nu stiu daca este si in examinare:
http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/3672/language/ro-RO/Default.aspx
02 Jun 2017, 15:12 #1 0
Da, Mihai, există o strânsă legătură între aceste elemente: produs autohton, piaţă publicitară şi activitatea unei instituţii media. Pur şi simplu, nu le putem diviza. Or, crearea de content necesită resurse financiare şi o activitate în condiţii echitabile şi corecte, care, la rândul său, depinde de norme juridice bine puse la punct. Atâta timp cât se vor adopta noi reguli, fără a crea condiţiile necesare pentru ca acestea să fie respectate de către jucătorii pieţei, în opinia mea, nu ne vom mişca înainte, din contra, riscăm să batem pasul pe loc.
În ceea ce priveşte Fondul de susţinere al radiodifuzorilor, din 2013, anual, CCA organizează concursuri de selectare a proiectelor de programe audiovizuale, în vederea susţinerii producerii emisiunilor autohtone de interes public, dar aceasta nu este suficient. După cum menţionezi, trebuie să avem iniţiative legislative bine argumentate şi favorabile dezvoltării domeniului audiovizual. Totul trebuie tratat în ansamblu, inclusiv proiectul de lege despre care aminteşti aici, pentru a evita ulterioarele carenţe legislative.
31 May 2017, 11:33 #2 0
Urmare a discutiilor cu radiodifuzorii s-a rezumat: este un lucru care devenea tot mai necesar, anume majorarea produsului autohton si contentului in l rom. Plusul este ca se vor mai crea chiar si locuri de munca pentru reprezentanții mass-media, iar publicul va avea mai multe de privit in limba română. Minusul că, nu toate TV-urile vor rezista, deoarece produsul autohton necesită bugete destul de mari si calitate, or pentru crearea unei emisiuni se implică un grup de specialiști, iar cu o emisiune nu faci grila unei televiziuni. Iar produsul care nu aduce audienta, nu atrage publicitate, iar asta e una din sursele de existenta la fel a radiodifuzorilor. Astfel, se va ajunge la o monopolizare a pieței mediatice.
De aici si răspunsul cu privire la pluralismul de opinii, evident ca va avea de suferit, poate nu atât de major, dar orice schimbare, modificare atrage după sine anumite schimbări de opinii.
02 Jun 2017, 14:13 #2 0
Dna Lidia, Vă mulţumesc pentru că aţi enunţat opinia radiodifuzorilor. În fapt, se confirmă temerile rezumate. Din păcate, nu toţi radiodifuzorii dispun de resursele financiare necesare pentru a se conforma noilor prevederi legale. Acum este de datoria noastră să vedem cum putem evita posibilele consecinţe care ar putea afecta pluralismul de opinii.
30 May 2017, 16:41 #3 0
În primul rând, vreau să îmi exprim opinia că art. 11 al Codului audiovizualului, apărut și conservat pentru a promova produsul autohton și în limba română, întotdeauna a avut un conținut greu de pătruns și memorizat. Impresia generală este că în acel text se conținea o formulă matematică, și nu un text de lege, ultimul fiind necesar să fie formulat cât mai clar și ușor de înțeles pentru orice om care este interesat de normele ce funcționează în domeniul audiovizualului. Și cred că această formulă îî făcea pe mulți să nu respecte legea, iar acest lucru nu îl putea formula clar și răspicat nici un cetățean.
Sigur că din perspectiva asta, din dorința de a avea un text ușor de consumat și aplicat, norma din proiectul nr. 218, care a fost deja adoptată, este clară și simplifică activitatea tuturor – și celor care produc, și celor care monitorizează. Nu mai este necesar să stai cu calculatorul, să operezi cu procente, să încerci întâi să înțelegi care este volumul serviciilor de programe ale radiodifuzorilor, să trebuiască să ai acces la documentele radiodifuzorului, apoi cât este producție proprie, cât este cea autohtonă și câte opere europene difuzează, pe urmă câte procente din ele se transmit în orele de maximă audiență, ce volum este în limba rusă, și cât în română etc.
Deci din perspectiva calității normei, avem un progres. Din perspectiva impactului normei, însă, ajungem la întrebarea ce înseamnă să produci zilnic 8 ore de produs autohton? Și asta este o cu totul altă poveste. Asta înseamnă pentru moment în Moldova investiții enorm de mari, care nu se recuperează. Și atunci cine și câți vor mai rămâne pe piață? Și pentru ce?
02 Jun 2017, 14:06 #3 0
Olivia, anume la impactul normei legislative mă refer. Şi aici, am temerea că din cauza adoptării noilor rigori, fără a se crea şi condiţiile necesare pentru stimularea creşterii volumului de producţie autohtonă, piaţa audiovizuală are de suferit.
24 May 2017, 09:47 #4 0
Asi risca sa definesc situatia presei din RM prin doua probleme fundamentale – decredibilizarea si nevoia cresterii calitative. Derivatele acestor probleme sunt atit de multe ca incepi sa te pierzi in detalii.
Problema dezinformarii, manipularii si a propagandei ne-a facut sa ne concentram asupra nevoii pastrariii si chiar protectiei unor surse media credibile. Indiferent de potenta lor economica sau capacitatea editoriala, oriceinstitutie media care ofera un serviciu jurnalistic corect este tratata ca prioritate de grad 0. Este reactia fireasca a societatii la nevoia de autoaparare. Acest protectionism exagerat nu ofera insa posibilitatea unei concurente serioase si a unei cresteri calitative.
La prima vedere intentia leislativa este corecta. Piata audiovizuala moldovesca s-a extins extrem de mult si are nevoie de o crestere calitativa. In mod normal aceasta crestere calitativa este dictata de concurenta. Instrumentle sunt diferite, modalitatile la fel. In RM lucrurile sunt insa mult mai complicate, astfel ca si instrumentele economice sunt utilizate diferit.
In conditiile unui monopol complet pe piatele de publicitate si distributie, aplicarea unor intrumeste economice (fie si corecte) nu este altceva decit o modalitate subtila de inlaturare a concurentei, sau mai mult, de lichidare a surselor incomode de informare.
Si ca sa ajungem repede la un rs pe care il asteptati. Logica e corecta – modalitatea de realizare e moldoveneasca. Pentru a obtine o crestere calitativa a pietei, dar si pentru a proteja presa libera, trebuie sa lasam piata sa functioneze in termeni libberi. Concrenta naste calitate. Iar pentru a supravetui radiodifuzorii vor aplica instrumentele adecvate, inclusiv asocieri, imprumuturi pe temen lung sau investitii. In alte conditii orice modificare legislativa nu e decit o constringere cu subtext.
02 Jun 2017, 13:58 #4 0
Da, concurenţa naşte calitate, dar şi concurenţa trebuie să fie una de calitate. Sper ca toţi radiodifuzorii să dispună de resursele financiare necesare pentru crearea volumului de produs autohton prevăzut de norma legală şi aceste modificări să nu genereze un efect invers.