Loghează-te
SUGEREAZĂ O TEMĂ DE DISCUȚIE

Platforma profesioniștilor mass-media

Pagina principală Legislație Media

Loghează-te pentru a putea comenta

Sunt necesare intervenții legislative pentru contracararea dezinformării?

Смотри на русском языке

Categorie: Legislație Media

Reglementările esențiale actuale în acest domeniu sunt instituite prin art.7 din Codul audiovizualului al Republicii Moldova și Codul de conduită al radiodifuzorilor. La nivel de autoreglementare, cerințele în domeniu sunt instituite prin Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova

Mă întreb și întreb eventualii participanți la discuţia de pe MediaForum dacă aceste reglementări și autoreglementări sunt suficiente pentru a contracara propaganda, dezinformarea și războiului informațional în mass-media. Pentru cei care își doresc să scrie „sunt suficiente”, le sugerez, în calitate de argument, răspunsul unui expert internațional în domeniul audiovizualului la întrebarea subsemnatului „există în țara dvs. reglementări privind protejarea echilibrului și pluralismului politico-social?”: „Dle Rîbca, asemenea reglementări nu sunt necesare jurnaliștilor din țara mea, deoarece jurnaliștii înțeleg să le respecte și fără a fi prevăzute de lege”. Pentru colegii de discuție care își doresc să scrie „nu sunt suficiente”, am rugămintea să sugereze eventuale noi cerințe pentru a îmbunătăți reglementările și/sau autoreglementările în domeniu.

Societatea civilă monitorizează, pe parcursul ultimilor ani, respectarea de către mass-media a normelor legale și deontologice în domeniu. În ultimii ani, însă, societatea nu mai utilizează terminologia din legislație: „echilibru politico-social”, „pluralism politico-social”, „principiul echidistanţei”, „principiul obiectivităţii” etc. Se vorbește despre propaganda, dezinformare și război informațional. Este cazul să definim acești termeni?

Vă invit să discutăm acest subiect, poate găsim răspuns la întrebările:

Este necesară modificarea (completarea) legislației în vigoare în vederea

a) contracarării propagandei, dezinformării și războiului informational în mass-media?

b) înăspririi sancțiunilor în domeniu?

c) definirii și consacrării termenilor „propagandă”, „dezinformare” și „război informational”?

Ne pare rau, perioada de dezbatere a acestei teme a expirat

Pagina 1 din 2

«12»

19 Feb 2016, 17:55 #1 +1

Înregistrat: Oct 2018

Postări: 2

Societatea, în general, și fiecare dintre noi, în parte, are o atitudine față de evenimentele în plină desfășurare. Majoritatea dintre noi își creează atitudinile în baza a ceea ce este promovat de un post sau altul de televiziune. Trebuie să recunoaștem în familie privim doar 2-3 posturi de televiziune, chiar dacă avem acces la televiziunea prin cablu. O parte importantă a societății are acces doar la o anumita categorie de posturi. Mă refer la marea majoritate a populației, care nu sunt locuitori ai Chișinăului, care au acces la 2-3-4 posturi de televiziune. Manipularea și dezinformarea din zilele de azi permite crearea și dezvoltarea unei categorii sociale aparte, cu viziuni unilaterale – cele impuse de televiziunea pe care o privim. Avem nevoie de asemenea reglementări, deoarece cu asemenea cetățeni nu ajungem europeni!

19 Feb 2016, 20:10 #1 0

Vă mulțumesc pentru opinie, Ludmila!

Este o radiografie exactă, cu regret pentru situația existentă. În mare parte, avem o populație neinstruită în domeniul consumului de mass-media (media literacy) și fără acces la posturi de televiziune cu proprietari diferiți. Populația se informează preponderent de la TV. Este ceea ce văd și eu, de fiecare dată, când merg la țară.

Zilele trecute, Consiliul Coordonator al Audiovizualului „ne-a speriat” cu organizarea concursului pentru primul multiplex. După acest concurs, urmează să apară (oficial) televiziunea digitală în Republica Moldova, urmează să beneficiem de 12-15 posturi de televiziune. Credeți că populația țării va avea acces la mai multă informație? Am mari îndoieli, deoarece majoritatea familiilor nu au televizoare adaptate pentru a recepționa televiziunea digitală. Am mari îndoieli și în ceea ce privește „capacitățile tehnice” ale primului multiplex de „a se adapta” pentru transmisia unor posturi de televiziune, altele decât cele care aparțin „băieților buni”.

Totuși, avem nevoie de schimbare, deoarece suntem europeni sau pretindem să fim.

Înregistrat: Oct 2018

Teme moderate: 2

19 Feb 2016, 17:52 #2 0

Înregistrat: Oct 2018

Postări: 2

Cu regret, trebuie totuşi să recunoaştem că societatea în care trăim este încă una „sălbatică”, adică este o societate în care există dominaţia celui mai puternic. Într-o astfel de societate jocurile de culise sînt mai importante decât orice. Este valabil și pentru domeniul politic, și pentru domeniul economic etc.

Într-o astfel de societate reglementările juridice sunt absolut necesare! Statul urmează să dezvolte prevederi legale: să definească noţiunile „propaganda”, „dezinformare” și „război informațional”, să impună prevederilor pentru penalizarea celor implicaţi în astfel de acţiuni.

19 Feb 2016, 19:01 #2 0

Merci pentru opinie, Irina!

Da, spre regret jocurile de culise sunt valabile și în raport cu activitatea dintr-o bună partea a mass-media naționale.

Putem, totuși, evita măsurile represive???

Stimulare financiară?
În 2008-2010 au fost depuse eforturi pentru promovarea unui (proiect de lege) mecanism de acordare a ajutoarelor de stat pentru mass-media, în vederea atenuării monopolului de pe piața de publicitate din Republica Moldova. Eforturile au „culminat” cu nimic.

Combaterea monopolului de pe piața publicității?
Chiar și în lipsa adoptării acestui proiect de lege era așteptată, de reprezentanții mediului jurnalistic, intervenția Consiliului Concurenței în vederea îmbunătățirii situației în domeniu. Așteptări spulberate și în acest caz.

Autoreglementare?
În anul 2009 a fost constituit Consiliul de Presă din Republica Moldova, în calitate de structură independentă privind promovarea normelor de autoreglementăre în mass-media. În opinia mea, cel puțin la etapa actuală, măsurile și/sau sancțiunile Consiliului de Presă sunt insuficiente pentru combaterea unor fapte și încălcări grave, precum este și cazul războiului informațional.

După povestea cu „miliardul”, nu ne rămâne decât să ne gândim la măsuri represive.

Înregistrat: Oct 2018

Teme moderate: 2

19 Feb 2016, 17:45 #3 0

Înregistrat: Oct 2018

Postări: 1

„Propagandă”, „dezinformare” și „razboi informațional” sunt realitati ale practicii mass-media din Republica Moldova. Cred că pentru a ințelege daca sunt necesare careva reglementari la acest capitol, trebuie studiate consecintele acestor fenomene. Sunt atât de grave pentru societatea noastră „propaganda”, „dezinformarea” și „razboiul informațional”, încât să se intervină cu reglementări la nivelul legislativului?
Mi-am propus să analizez această problemă, cu ajutorul următoarelor întrebări:
1. Ce se întimplă azi în societate? Ce stiu oamenii despre politica? Răspunsul meu este: „Fiecare dintre noi cunoaște ceia ce se transmite la postul de televiziune, pe care il privește”. Aici, trebuie să recunoaștem este că este o situație gravă, deoarece este dezinformată și manipulată grav.
2. Înțelege societatea sau o parte semnificativă a societății că este manipulată și dezinformată? Răspunsul meu este: „Nu, societatea sau o parte semnificativă a societății nu înțelege că este manipulată și dezinformată. Doar ziariștii știu cu adevărat ce înseamnă manipulare și dezinformare”.
Mă întreb și vă întreb și pe dumneavostră suntem pregătiți să mergem înainte cu reglementări în acest domeniu? Cum vor fi privite noile reglementări de către jurnaliști, cei care sunt implicați în manipularea și dezinformarea opiniei publice?

19 Feb 2016, 18:29 #3 0

Vă mulțumesc pentru opinie!

Da, este necesar să se decidă dacă este cazul unei intervenții legislative. Deși am fost și suntem dezinformați și manipulați pe parcursul mai multor ani, se pare că politicienii din țara noastră și-au dorit să acorde atenție acestei probleme doar începând cu anul 2015, în contextul conștientizării repercursiunilor războiului informațional declanșat în raport cu statul vecin, Ucraina. Nu trebuie să excludem că doar combaterea războiului informațional constituie, cu adevărat, o preocupare a clasei politice din țara noastră.

Sub acest aspect, în opinia mea, este cazul să delimităm:
a) contracararea războiului informațional, pentru care a existat o preocupare din partea politicienilor/parlamentarilor. Sunt dispus să cred că în acest caz este o preocupare reală, deși eforturile sunt minile și fără rezultate evidente;
- combaterea propagandei și a dezinformării societății. În acest caz, sunt dispus să cred că elitele politice din Republica Moldova sunt interesați doar de ... propriile declarații privind necesitatea de a combate propaganda și dezinformarea.

Cred că suntem în fața unui fenomen cu consecințe grave și de lungă durată, în raport cu evoluția realităților politice din țară. Pe de o parte, societatea nu conștientizează gravitatea situației. „Fiecare dintre noi cunoaște ceia ce se transmite la postul de televiziune, pe care il privește”, precum afirmați și Dumneavoastră. Pe de altă parte, să nu uităm că legislația, nu odată, a fost instrument de anticipare și/sau „forțare” a reformelor, pe care ni le dorim ... pentru a trăi mai bine. Poate și aici e cazul? Răspunsul meu este „da”.

Care este și/sau va fi reacția jurnaliștilor? O cunosc! Negativă. Jurnaliștii sunt reprezentanți ai unei profesii libere, care nu acceptă „cu ochi buni” novațiile juridice în domeniul legislației mass-media. Această atitudine, totodată, nu are drept consecință nerespectarea legislației.

Înregistrat: Oct 2018

Teme moderate: 2

18 Feb 2016, 16:50 #4 0

Înregistrat: Oct 2018

Postări: 1

Nu este o noutate că presa din Republica Moldova (cu exceptii desigur) a fost, este şi va fi un instrument de propaganda politica. Dezinformarea si fake-urile erau si 5 şi 10 şi 15 ani în urmă. Poate ca amploarea era alta. Cât despre bariere legale, apoi acestea ar fi o soluţie, dar mai este nevoie şi de justiţie normală, de societate civilă, de politicieni corecţi şi mai ales de mass-media liberă şi profesionistă. Fără acestea prevederile legale vor rămâne litere în legislaţie.

19 Feb 2016, 08:34 #4 0

Merci pentru intervenție, Ion!

Amploarea dezinformării și propagandei, astăzi, au devenit un subiect al agendei publice. Opinia publică este plină de reacții de dezaprobare a acestui fenomen. Sesizez și reacții de aprobare a acestui fenomen, din partea utilizatorilor de rețele sociale.

Reacționează, în acest caz, statul? Rămâne valabilă, spre regret, și întrebarea cum trebuie să reacționeze statul? Cred că este normal să ne înaintăm această întrebare noi, cei care nu suntem împovărați de "mantia" de reprezentant al statului.

Sunt de acord că există riscul de a institui noi prevederi legale, care vor rămâne literă moartă. Nu suntem noi, reprezentanții mass-media, cei în măsură să impunem schimbări în justiție și activitățile de numire în funcție a celor ce poartă "mantia" de reprezentant al statului.

Poate este cazul să insistăm, în continuare, asupra modificării legislației? În opinia mea, răspunsul la această întrebare urmează să fie prezentat de societate și reprezentanții mass-media.
Există, totuși, o posibilitate...

Înregistrat: Oct 2018

Teme moderate: 2

02 Feb 2016, 19:48 #5 0

Mulțumesc pentru opinie, Andrei!
Voința guvernării, în contextul luptei cu propaganda și manipularea opiniei publice în mass-media, este necesară. Pe parcursul ultimilor ani, am studiat reacțiile guvernării față de îndelungatul proces de intoxicare politică a opiniei publice. În majoritatea cazurilor, guvernarea a mimat existența dorinței de a combate acest flagel. Am asistat și/sau am vizionat pe www.privesc.eu ședințe publice, în care politicieni cu puteri de deciziei își exprimau public și emotiv indignarea față de prezența fenomenului dezinformării și manipulării opiniei publice în serviciile de programe ale televiziunilor (re)transmise în Republica Moldova.
Ce a urmat după asemenea intervenții publice ale politicienilor? Nimic! O singură excepție: două proiecte de lege, înregistrate în anul 2015 cu titlu de inițiativă legislativă. Proiectele de lege au constituit obiectul unor „îngrijorări întemeiate” privind respectarea standardelor europene în domeniu (este cazul să traduc aceste cuvinte, din limbajul diplomatic: „conținutul proiectelor de lege este contrar standardelor europene în domeniu”) și, în cele din urmă, au fost abandonate (în contextul unor presiuni ale societății civile).
Da, este necesară adoptarea unui nou Cod al audiovizualului. În calitate de coautor al Proiectului Codului audiovizualului al Republicii Moldova, elaborat de Asociația Presei Electronice (APEL), afirm că în 2010-2011 – perioadă a elaborării acestui proiect de lege, nu am prevăzut noțiunile „propagandă” și „manipulare”. Asemenea noțiuni urmează a fi elaborate și promovate, în contextul unor dezbateri publice largi. Urmează să revedem și sancțiunile.

Înregistrat: Oct 2018

Teme moderate: 2

02 Feb 2016, 19:21 #6 0

Înregistrat: Oct 2018

Postări: 2

Când vine vorba de „propagandă”, „dezinformare” sau „război informaţional” este foarte important să vorbim şi despre voinţa guvernării de a le contracara. Numai daca guvernarea va lupta nu doar în mod declarativ, ci prin realizări concrete, acest viciu va dispărea.
Pentru aceasta este necesar de a face paşi concreţi şi de a modifica legislaţia în vigoare, sau chiar de a adopta reglementări novatoare.
Ar fi necesară adoptarea unui nou Cod al audiovizualului, în care ar fi prezente noțiunile „propagandă”, „dezinformare” şi „război informaţional”, precum şi sancţiuni proporționale unor asemenea încălcări. Nu este de neglijat nici examinarea posibilității modificării legislaţiei penale în vederea instituirii unor sancțiuni dure pentru persoanele juridice și/sau pentru persoanele fizice, pentru propagandă şi dezinformare.

02 Feb 2016, 18:59 #7 0

Merci pentru opinie, Aurel !

Spre regret, pe parcursul ultimilor ani asistăm neputincioși la acțiuni concertate de dezinformare și manipulare a opiniei publice.
Legislația în vigoare, într-adevăr, conține pârghii suficiente pentru contracararea acestora. Îmi permit să afirm, însă, că aceste pârghii sunt valabile doar în raport cu domeniul audiovizualului. În domeniul audiovizualului, gama de sancțiuni permite influențe suficiente pentru a schimba comportamentul radiodifuzorilor (posturi de radio și TV). Recent, au fost aprobate de către legislativ modificări și completări în Codul audiovizualului al Republicii Moldova în vederea măririi cuantumului amenzilor.
În ceea ce privește posibilitatea sancționării altor categorii de mijloace de informare în masă (publicații periodice private, portaluri informaționale etc.) situația este diferită. Trebuie să recunoaștem că sancționarea juridică a acestora pentru dezinformare și/sau manipulare, în fapt, nu este posibilă.
Sancționarea juridică a autorilor falsurilor este și mai problematică. În cele din urmă, fiecare persoană este în drept să-și creeze o pagină, pe care poate publica informații de interes public, minciuni, mesaje manipulatorii și/sau … prostii. În opinia mea, în contextul examinării posibilității instituirii unor sancțiuni pentru dezinformare și manipulare a opiniei publice, trebuie să ne îndreptăm atenția doar spre mass-media.
La capitolul implementării legislației, spre regret, Republica Moldova este o restanțieră. Până mai ieri reprezentanții Consiliului Coordonat al Audiovizualului aveau o scuză: „Sancțiunile sunt mici și nimeni nu ne ia în serios”. Mă întreb retoric „care vor fi scuzele, pe care le vor invoca mâine” reprezentanții organului de reglementare din domeniul audiovizualului?” Vom vedea mâine.
Da, urmează să fim prudenți în ceea ce privește contextul elaborării și adoptării unor noi sancțiuni, în raport cu mass-media, pentru manipulare și dezinformare. Îmi exprim și eu aceeași temere: politicienii nu vor ezita să abuzeze, în dorința de „a închide gura” jurnaliștilor incomozi.
Spre regret, ne dorim schimbarea și, totodată, ne este frică să nu dăunăm libertăților cucerite în mass-media. Aici, se pare, suntem de acord!

Înregistrat: Oct 2018

Teme moderate: 2

01 Feb 2016, 14:14 #8 0

Înregistrat: Oct 2018

Postări: 19

Buna ziua. Eu consider că legislația RM are suficiente pârghii pentru a contracara fenomenul falsului și dezinformării în mass media. Probabil ar fi necesară o definiție mai largă, actualizată, a ”propagandei” în lumina evenimentilor din ultimii 2 ani, dar și amenzi mai mari pentru autorii falsului (nu cei care distribuie). Posturile TV care sistematic încalcă legea urmează a fi închise. În acest sens - da, sunt necesare unele schimbări, problema e că noi stăm prost la capitolul implementare. În rest, amestecul în treburile jurnalistice ar trebui să fie minim. Mass media se va maturiza odată cu consumatorii, care în prezent sunt încă în adolescentă cu unele semne de debilizare. Acest proces va fi de durată pe motiv că Moldova nu are în prezent o piață mass media comercială, competitivă, integră, iar clasa de mijloc - care ar trebui să fie cumpărătorul principal de informație - așa și nu s-a format. Raportul Efort-Calitate nu se justifică cu Audiență Calificată + Preț Bun.

31 Jan 2016, 16:00 #9 0

Merci pentru opinie, Mariana!

Nu-mi pot permite să nu fiu de acord cu Dvs. în ceea ce privește modul de implementare în țara noastră a acestor două drepturi fundamentale, pe parcursul ultimului an. Pe de o parte, am fost și suntem martori ai unor eforturi considerabile ale reprezentanților autorităților și instituțiilor publice depun în vederea îngrădirii accesului la informațiile publice. Pe de altă parte, extensiunea legală a libertății de exprimare și lipsa monitorizărilor permanente și eficiente ale spațiului mediatic sau, cel puțin, a spațiului audiovizual din Republica Moldova au creat posibilitatea dezinformării și manipulării opiniei publicului.
Proiectele de lege, elaborate și promovate pe parcursului anului 2015 de parlamentarii care se declară pro-europeni, constituie și ele o dovadă a posibilității îngrădirii standardelor înalte, existente în Republica Moldova începând cu anul 2010.
Media literacy este o soluție promovată la nivel european. Mă întreb dacă această soluție viabilă și în Republica Moldova.

Înregistrat: Oct 2018

Teme moderate: 2

28 Jan 2016, 19:53 #10 0

Înregistrat: Oct 2018

Postări: 1

Astăzi informația este o armă valoroasă, în mod paradoxal una care ajuta decisiv la impunerea voinței în războiul informațional. În același timp, cunoașterea este de o importanță vitală pentru a avea succes. Accesul la informații și libertatea de exprimare a devenit o armă cu două tăișuri.
La moment contracararea şi înăsprirea sancțiunilor în domeniu nu sunt necesare, din simplul motiv că în Republica Moldova dezinformarea se identifică prea des cu eroarea de informare, care nu este deliberată. Dacă pornim de la această situație des întâlnită, putem ajunge la îngrădirea drepturilor jurnaliștilor în ceea ce privește investigațiile jurnalistice.
Pentru a rezolva problema este suficient să învățăm populația cum să se informeze corect.

Vrei să propui altă temă de discuție?

Propune

Loghează-te pentru a putea comenta