Loghează-te
SUGEREAZĂ O TEMĂ DE DISCUȚIE

Platforma profesioniștilor mass-media

Pagina principală Deontologie și profesionalizare

Loghează-te pentru a putea comenta

Perfecționarea jurnaliștilor. Cât de des trebuie să participe la traninguri?

Смотри на русском языке

Categorie: Deontologie și profesionalizare

În toamna anului trecut mi-a picat norocul să ajung la un training organizat de Fundația Thomson Reuters în Oxford, Marea Britanie. Timp de o săptămână, am participat la cursuri de management și dezvoltare pentru directorii redacțiilor de știri, ținute de experți de la Oxford, Harvard și Fundația Thomson Reuters. I-am avut colegi de curs pe directorii de știri de la BBC, postul public de radio din Germania, o televiziune din Suedia, una din Norvegia. Toți ei au plătit bani grei ca să poată participa la aceste instruiri. Cel mai mult însă m-a impresionat o jurnalistă din Baku, Azerbaidjan, reporter special al televiziunii azere în Londra. Pentru a-și plăti participarea la training, ea a făcut economii din salariu mai multe luni la rând.

   *Facebook.com/ arhivă personală

Pentru jurnaliștii care activează în UE, traininguri gratuite nu se prea organizează, dar provocările erei social-media sunt la fel de mari și problematice. Și ei ca și noi se află în căutarea de formate și soluții pentru a nu-și pierde audiența.

Dezvoltarea tehnologiilor informaționale, trecerea la era social-media au dictat o evoluție fulger și în media tradițională. Condiția care ni se impune de timpurile pe care le trăim e simplă - ori învățăm, în viteză, să ne adaptăm noilor tendințe și cerințe ale pieței, ori pierdem publicul/cititorii/urmăritorii.

Fără a-și da seama, jurnaliștii din Moldova sunt extrem de răsfățați. Nu prea știu un alt domeniu în care să se organizeze atât de multe training-uri de instruire, perfecționare, dezvoltare, cu traineri străini, cu traineri in house. Culmea, gratuite pentru beneficiari și cu acces destul de simplu la ele.

Acești factori, la pachet cu coffee-break-urile și cu locațiile tot mai „pitorești” sau chiar „exotice” (baze de odihnă în sânul naturii, deplasări peste hotare) au determinat un număr mare de jurnaliști să participe la ele. Cu ce scop? Aici probabil îmi voi aprinde paie în cap, spunând ceea ce cred - scopul este diferit. Unii jurnaliști, dintre cei buni și foarte ocupați, vin la traininguri (rareori, și doar la cele care chiar îi interesează și le vor fi utile) pentru a învăța lucruri noi. Acești jurnaliști sunt de regulă cel mai mult „vânați” de organizatorii seminarelor de instruiri. Impactul trainingurilor se vede cel mai bine pe activitatea lor de după instruiri. O altă categorie, pe care ați observat-o probabil și voi, vin mai degrabă de dragul de a scăpa de birou, de a mai comunica și de a beneficia de o nouă călătorie, „o vacanță” și o nouă experiență trecută în CV. Pe unii dintre aceștia îi vedem la aproape toate trainingurile organizate pentru ziariști, cu toate acestea nu prea am auzit/citit să obțină mari realizări în meserie și nici nu prea observ să aplice în practică cele învățate la traininguri.

De la jurnaliștii buni, dar veșnic foarte ocupați, am auzit deseori să se plângă că nu au timp, sunt prea multe traininguri și nu mai apucă să lucreze dacă merg la toate. Unii ar veni, dar redactorii nu le dau voie, pentru că, știm noi, nu are cine lucra. Această abordare a șefilor, chiar dacă îi înțeleg motivele, mi se pare una egoistă și nocivă.

Și eu sunt împotriva „turismului de instruire”, dar atunci când există oportunitatea de a-i oferi unui coleg de la știri posibilitatea de a merge la un training unde să învețe ceva nou și util instituției, îi încurajez pe reporterii de la TV8 să meargă.

Cum să îți dai seama dacă un training e bun? Pentru mine contează principial două lucruri: subiectul și trainerul. Trebuie să știm să ne evaluăm bine necesitățile instituționale și personale, astfel încât trainingul să ne fie cu adevărat util. Trainerul de asemenea trebuie să fie un bun cunoscător al subiectului, preferabil și practician. Astăzi se bucură de mare succes și trainingurile in-house, atunci când instructorul vine în instituție, evaluează starea lucrurilor pe subiectul pe care urmează să aibă loc instruirea și, în funcție de necesități, își adaptează trainingul. Pentru unele instituții de presă cu jurnaliști extrem de ocupați, trainingurile in-house pot fi singura posibilitate ca angajații să participe la instruiri.

Oportunitățile care ni se oferă, mai cu seamă în ultimii ani, de a participa la instruiri cu cei mai buni profesioniști din lume în diferite domenii ale mass-media nu trebuie neglijate. Totuși, nu avem cum să participăm la toate. Două-trei traininguri pe an, bine alese, cred că este suficient pentru ca jurnalistul să se păstreze „în formă”. Iar pentru managerii de presă e musai ca jurnaliștii din instituția lor să participe la astfel de instruiri, mai cu seama că în Moldova acestea încă sunt gratuite. Va veni o zi când redacțiile vor trebui să scoată bani grei din pușculiță pentru trainingurile angajaților.

Fiți selectivi, dar nu ignoranți! Și, cel mai important, aplicați în practică ceea ce învățați, altfel totul e o pierdere de timp.

 

Vă provoc la o discuție despre instruirea jurnaliștilor:

- După ce principii selectați trainingurile la care să participați?

- Pe ce subiecte/domenii v-ați dori traininguri, dar nu sunt încă organizate?

- Cât de des aplicați în practică ceea ce învățați?

- Ați fi gata să plătiți pentru un training bun?

Pagina 1 din 2

«12»

29 May 2019, 22:45 #1 0

Înregistrat: Jul 2019

Postări: 2

Despre tematica trainingurilor, la întrebarea ta, Mariana: dacă n-ar fi în pas cu provocările timpului, care ar mai fi rostul lor? Actualitatea instruirilor este șansa noastră de profesionalizare.

22 May 2019, 11:58 #2 +1

Înregistrat: Jul 2019

Postări: 2

Am participat la multe traininguri, de-a lungul anilor, pentru că am avut nevoie mare de ele - nu am studii în jurnalism şi trebuia să învăţ multe lucruri pe care unii colegi le-au învăţăt, poate, la facultăţi. Dacă la început acceptam orice instruire, acum particip mai selectiv, în dependenţă de ce interese profesionale am. Vreau să remarc trainigurile cu partea practică bine structurată - am avut parte de asemea exerciţii şi la Chişinău, şi peste hotare. Eu aş fi gata să plătesc instruirea, dacă e un specialist notoriu în domeniul său.

24 May 2019, 13:24 #2 +1

Multumesc Svetlana pentru comentariu. Esti un exemplu de jurnalist bun care a invatat din mers si din traininguri li, cel mai important, ai aplicat in practica cele invatate. Din punctul tau de vedere, tematica trainingurilor care se organizeaza in Moldova pentru jurnalisti e in timp cu provocarile si schimbarile din domeniu?

Înregistrat: Jul 2019

Teme moderate: 4

14 May 2019, 19:09 #3 +1

Înregistrat: Jul 2019

Postări: 3

Eu am observat că adesea, din păcate, la unele training-uri bune și gratuite redacțiile trimit angajații care „au cel mai puțin de lucru” sau stagiari temporari (studenți) care, ulterior pleacă, (fie din redacție, fie din domeniu), iar lucrurile învățate de aceștia la training nu sunt folosite. Angajații care merg la training-uri trebuie să aducă „inovația” în redacție, or, de altfel, impactul instruirilor este tare mic.

14 May 2019, 19:28 #3 0

Sunt de acord cu tine Natalia. Am observat și eu acest fenomen. Problema e că sunt cazuri în care organizatorii nu reușesc să adune participanți la training și recurg la relații personale cu redactorii, rugându-i să delege jurnaliști la instruiri. Dacă lași la discreția unui redactor care nu prea conștientizează importanta trainingurilor sau dacă tema trainingului nu este prea interesantă, redactorii vor delega cel mai tânăr și puțin ocupat om din echipă. Utilitatea unor asemenea traininguri deseori este mică.

Înregistrat: Jul 2019

Teme moderate: 4

10 May 2019, 15:17 #4 +1

Înregistrat: Jul 2019

Postări: 10

Într-adevăr, acum oportunități sunt foarte multe. Mă întreb dacă există vreun subiect sau domeniu pe marginea căruia nu s-au organizat încă instruiri la noi :)

Eu, bunăoară, am participat la suficiente, și în țară, și în afară. Recunosc că, în unele cazuri, puneam informația învățată într-o mapă "pentru viitor", deoarece nu aveam cum s-o folosesc nemijlocit, ținând cont de specificul muncii în acel moment. Așa am înțeles că oportunitățile trebuie filtrate or nu tot ce zboră se mănâncă. Chiar dacă jurnalistul ar trebui să fie o mică enciclopedie și să știe de toate câte puțin :) Cred că, pentru impact, pe lângă faptul ca șefii să ceară "rezultate" de pe urma trainingului la care a mers un reporter, și organizatorii instruirii trebuie să responsabilizeze participanții prin produse media post-training, follow up etc., adică să implementeze pe bune ceea ce au auzit în teorie.

Din domenii, e mare lipsă de data journalism pe aici, deși e un domeniu îngust, care nu i-ar interesa pe toți.

14 May 2019, 19:33 #4 0

Responsabilizarea prin produse post-training mi se pare un instrument bun de verificare a responsabilității participanților la training și a impactului trainingului. Unele organizații impun această condiție de livrare a unui produs după finalizarea instruirilor, dar de multe ori nu poti sancționa pe cei care nu îndeplinesc condiția.
Data journalism este un domeinu relativ nou și în presa străină, dar pentru a face data journalism Moldova ar trebui să aibă mai întâi baze de date deschise, la noi acestea se împuținează

Înregistrat: Jul 2019

Teme moderate: 4

10 May 2019, 12:12 #5 +2

Înregistrat: Jul 2019

Postări: 19

Instruirile sunt benefice pentru jurnaliști.
Am avut discuții cu câțiva colegi de la noi, care se plângeau că nu pot veni la traininguri, deoarece sunt puțini în redacții și nu are cine realiza știri. Și aici mă refer la jurnaliștii din TV.
Eu am fost și sunt o norocoasă deoarece de la API mi s-a permis să merg la multe instruiri, inclusiv în afara țării. La aceste instruiri faci cunoștință cu mulți colegi din afara țării, care te ajută în activitatea ta ulterioară.

Redactorii și directorii instituțiilor media trebuie să investească în jurnaliștii care realizează produse jurnalistice. Investițiile constau în participarea la cât mai multe instruiri, vizite de studiu, conferințe etc. Aceste ieșiri călesc jurnaliștii.

14 May 2019, 19:42 #5 0

Eu tare mă tem că redacțiile vor începe să înteleagă importanța acestor traininguri abia după ce el vor deveni mai rare și contra bani. Discutam recent cu niște colegi din România care îmi spuneau că la ei se organizează mult mai puține instruiri gratuite pentru presă. Nu prea există bugete pentru asta.

Totuși, îi înțeleg bine și pe redactorii care nu își pot permite să trimită reporterii la traininguri pentru că nu au cu cine lucra. O soluție ar fi ca aceste traininguri să fie organizate în weekend, sau după orele de lucru.

Înregistrat: Jul 2019

Teme moderate: 4

09 May 2019, 14:18 #6 +1

Înregistrat: Jul 2019

Postări: 10

Foarte de acord cu Anastasia. Acum 10-15 ani, traningurile, mai ales cu experți din afară, erau o raritate și nu oricine avea acces la ele. Cred că orice participare, mai ales pentru cei aflați la început de drum, este prețioasă. Atât doar că nu toți jurnaliștii sunt interesați de informația prezentată și, uneori, vin pentru bifă. Traningurile trebuie alese, la rândul lor, după gradul de interes și de pregătire al jurnalistului. Așa ca să nu se pomenească la un seminar care-l depășește sau, dimpotrivă, îl plictisește.

09 May 2019, 13:53 #7 +1

Înregistrat: Jul 2019

Postări: 38

Zece ani în urmă, când veneam în presă, nu existau atâtea oportunități, așa că fiecare training era foarte important și nu-l ratam. Acum breasla e răsfățată :)

Poate o soluție ar fi ca editorii sau redactorii să pună o condiție reporterilor care merg la instruiri: să aducă informația pe care o învață în redacții. Să facă scurte sesiuni de instruiri pentru colegi. Asta ca să evităm „turismul” :)

09 May 2019, 11:45 #8 +1

Înregistrat: Jul 2019

Postări: 3

Da, pentru un training bun sunt gata să plătesc, aș vrea însă să fie mai des organizate traininguri în domeniul jurnalismului social.

09 May 2019, 13:32 #8 0

Multumesc Tatiana, domeniul social este cel in care se comit cele mai multe erori jurnalitice, de aceea, sunt de acord ca e nevoie de traininguri pe subiecte sociale sensibile. Cel mai important este insa ca jurnalistii sa tina cont de cele invatate la instruiri si sa aplice in practica.

Înregistrat: Jul 2019

Teme moderate: 4

09 May 2019, 11:31 #9 +4

Nume: Ana Racu

Înregistrat: Jul 2019

Postări: 33

Training-urile sunt diferite. O sesiune de instruire cu un mogul al presei face cit 5 ani de facultate uneori. Timpurile pe care le traim ne ofera multe oportunitati. Nu iti trebuie nici foarte mult timp si nici multi bani sa organizezi webinare pentru cei care abia intra in meserie. Cind vad ca unii jurnalisti isi permit sa gafeze urit, sa faca confuzii elementare, avant google la indemana si arhive online cit duce trenul - asta e suparator. Deci au nevoie de instruire. S-ar cere si ceva instruiri la nivel de etica. Eu am o mica problema cu promovarea mediocritatilor de la noi doar din simplu motiv ca aceste stiri au priza la public. Publicul trebuie educat, nu ca as pune foarte multa responsabilitate pe umerii jurnalistilor, pentru ca ei trebuie sa reflecte realitatea asa cum este, dar chiar nu inteleg de ce personaje gen niste sportivi sau avocati ratati trebuie sa ajunga cap de afis. Nu stiu daca un training ar solutiona aceste dileme morale, dar efortul se merita.

09 May 2019, 14:05 #9 0

Sunt intru totul e acord cu tine Ana. Doar ca setul de valori pe care il promoveaza jurnalistii nu neaparat se invata la traininguri, cred ca foarte mult conteaza si ce valori personale are jurnalistul. Daca el intelege ca un sportiv imbracat in costum de deputat, dar care citeste pe silabe, este cap de afis, e mai complicat.
Instruirile despre etica acum cred ca ar fi extrem de necesare.

Înregistrat: Jul 2019

Teme moderate: 4

08 May 2019, 12:48 #10 +2

Înregistrat: Jul 2019

Postări: 3

Pentru un training bun mereu sunt gata să plătesc... cu banii redacției :) Dacă sincer, trainingurile sunt mai mult decât binevenite pentru perfecționarea profesională, aplicați maxim posibil pentru a beneficia de maxim oferte. Informații sunt destule, trebuie doar să vreți să accesați. Mai bine aplicați la traininguri dacă aveți nevoie de senzații tari decât să vă angajați la holdinguri media de partid.

Vrei să propui altă temă de discuție?

Propune

Loghează-te pentru a putea comenta