Loghează-te
SUGEREAZĂ O TEMĂ DE DISCUȚIE

Platforma profesioniștilor mass-media

Pagina principală Deontologie și profesionalizare

Loghează-te pentru a putea comenta

Jurnalismul online: primii, cu greșeli sau mai târziu și documentat?

Смотри на русском языке

Categorie: Deontologie și profesionalizare

Unele din cele mai mari reproșuri la adresa presei online este faptul că acolo scriu niște agramați și că, uneori, informația e mai mult #depesurse decât verificată din trei surse, așa cum spune manualul de jurnalism, iar această dezbatere mai că nu este sub fiecare știre a portalurilor online din Republica Moldova.

De asemenea, se observă tranziția presei scrise, dar și TV, pe mediul online și acest lucru nu face decât să întărească această discuție continuă despre cum facem: repede și cu erori sau mai lent, dar cu mai puține greșeli (inevitabile, de altfel).

*sursa foto: primemovermag.com.au

Pentru ca dezbaterea să ia amploare, la cursurile de jurnalism de la Universitatea de Stat, studenții sunt rugați să găsească greșeli din presa online, iar pe rețelele sociale chiar sunt create grupuri în care se face public shaming instituțiilor de presă care comit erori, unele de formă, altele de fond.

Din experiența de 6 ani de la #diez, am observat că online-ul e relevant atunci când este viu, iar ce este viu se dezvoltă, crește, avansează. În acest proces, inevitabil se comit și erori. Datorită creșterii popularității rețelelor sociale, utilizatorii sunt obișnuiți să vadă totul în timp real, atât în feed, cât și pe site-urile de știri. Presa online accesează în același timp cu utilizatorii mai multe informații despre evenimentele care se întâmplă la zi, însă are misiunea să selecteze și „să pună pe rafturi” informația din acest haos informațional. Dacă întârzii prea mult și nu ții ritmul cu utilizatorii, devii irelevant: pe rețele sunt distribuite deja link-urile primelor instituții media care au scris mai rapid despre un eveniment care „arde”.

Pe online, puțini utilizatori intră direct pe site-urile agențiilor de presă (la Diez.md avem 10% din cititori) sau pe paginile de Facebook ale acestora. Și, chiar dacă utilizatorii se abonează la pagini de Facebook, profiluri de instagram sau grupuri pe Telegram, din cauza algoritmurilor de pe rețelele sociale și ale motoarelor de căutare, au de câștigat anume cei care devin relevanți primii, adică cei care primii publică informația. Anume ei apar mai des în news feed, ceilalți deja obțin fărâmiturile. Și poți tu să ai cel mai fain material, însă, din păcate, doar o mână de oameni te vor citi.

La #diez, e prioritar să nu avem greșeli de fond sau informație care știm sigur că nu este confirmată formal sau informal. În rest, ne angajăm să urmărim un eveniment dacă l-am început și să oferim mereu actualizări, în funcție de informația care apare și pe care o obținem. După cum este specificul online-ului, lucrăm cu linkuri interne și externe, iar fiecare actualizare apare ca știre separată, dar suficient de legată cu subiectul început. De exemplu, în ziua alegerilor, deși avem o știre generală cu informații live care se actualizează la minut, avem și o serie de știri care scot în prim-plan anumite subiecte și cuvinte cheie, pe care le considerăm relevante pentru cititorii noștri, iar link-urile la aceste știri se regăsesc în știrea principală. Dacă pui toată informația cap-coadă într-un singur material, acesta devine prea lung, iar cititorii nu stau mult în el. În funcție de vârstă, ocupație și interese, cititorii vor distribui informațiile care le sunt mai aproape și nu neapărat știrea în care există toate link-urile informației.

 

Vă propun să dezbatem subiectul și să căutăm răspunsuri la câteva întrebări:

#Ce regulă aplicați în redacțiile voastre când există astfel de situații?

#Cum „reanimați” subiectul pe care ați preferat să-l dați printre ultimii, în schimb confirmat oficial și scris bine?

#Cum trebuie să reacționeze redacția dacă prima informație publicată conține greșeli de fond? Șterge repejor, cu gândul că nu a observat cineva, sau face o erată publică?

#Ce faceți atunci când cel puțin un site (în care aveți, de regulă, încredere) a dat o informație, însă pe surse, iar tu nu ai unde să o confirmi, iar șeful o cere imediat?

#Cum ar fi bine să procedăm dacă informația publicată de tine este citată peste tot, iar mai apoi se adeverește că este falsă?

 

Pagina 1 din 2

«12»

12 May 2019, 20:12 #1 0

Înregistrat: Oct 2019

Postări: 7

Un băț cu două capete... Și primii, și corecți... Acest lucru tare rar se întâmplă.
Când eram la www.bizlaw.md, încercam să verificăm, pe cât posibil, cât mai rapid, informația, înainte de a o publica. Dacă, totuși, s-a comis o eroare, nu e rușinos să vii cu rectificări, precizări. Ăsta e speficiul media on-line.
Totuși, cred că trebuie de depus un minim de efort de verificat informația. Așa e corect, deontologic.

09 May 2019, 15:57 #2 0

Înregistrat: Oct 2019

Postări: 1

A greși e omenește, dar dacă asta devine pattern - nu e tocmai bine.
Cred că o știre un pic întârziată, dar completă și verificată aduce mai multe avantaje din punct de vedere al traficului , de exemplu. Timpul petrecut pe site crește, nr. de pagini per sesiune, bounce rate mai scăzut, etc. Aceste indicatoare cred că sunt mai importante decât simplul număr de vizualizări și, din câte știu portalurile de la noi au o problemă cu a reține cititorii pe site.

Cât ține de reanimarea subiectului, cred că poate fi făcut prin sinteze ale zilei sau a evenimentelor care au avut loc. Eu mai des prefer să citesc sinteze publicate la sfârșitul zilei, decât știri de un abzaț scrise la repezeală.

10 May 2019, 13:22 #2 0

Da, Cristi, patternurile îs periculoase, dar când ele apar, poți să le soluționezi mai ușor.

De sinteze, contează și cum le dai, pe email? pe pagina de Facebook? pe telegram? Tu cum preferi?

Înregistrat: Oct 2019

Teme moderate: 3

08 May 2019, 10:36 #3 0

Înregistrat: Oct 2019

Postări: 1

Evident că este important să dai primul o știre pentru că așa cu siguranță reușești să obții mai multe vizualizări și să devii sursa pe care ulterior ceilalți o vor cita.

Totuși, în acest context, ar trebui să facem o distincție clară între tipurile de greșeli permise și interzise. După mine, dacă ai scăpat o virgulă sau o literă, acest lucru s-ar putea să îl deranjeze pe cititor, însă nu va influența conținutul mesajului pe care l-ai transmis. De cealaltă parte, dacă dai o informație neverificată, iar ulterior o mai modifici de vreo două ori pe parcurs, riști ca cititorul tău să rămână prost informat, or el s-ar putea să nu mai revină la știrea ta și să rămână cu prima informație pe care i-ai furnizat-o și care a fost, de fapt, greșită.

Nu o singură dată am văzut în presa de la noi știri nedocumentate, publicate rapid pentru că e pe val și care ulterior s-au dovedit a fi false, pentru că nu s-a mers la sursă. Deja depinde de scopul instituțiilor media ...

08 May 2019, 13:30 #3 0

Adevărat. E foarte important ca să nu existe greșeli de fond, de formă se mai întâmplă din grabă sau neatenție.

E primordial ca cititorul să cunoască informații adevărate și verificate (chiar dacă prin surse neoficiale)

Înregistrat: Oct 2019

Teme moderate: 3

07 May 2019, 18:08 #4 0

Înregistrat: Oct 2019

Postări: 3

Jurnalismul online este despre „acum”, de aceea și portalurile de știri se întrec în a fi primii. Este adevărat că sunt greșeli, dar ele se corectează, e important ca informația să fie corectă, scăpările de litere și uneori gramaticale trec pe planul doi când ai o știre de ultimă oră. E adevărat că unii preferă o știre mai complexă, dar cred că tendința online-ului este de a veni cu informația de ultima oră și ulterior cu completări. Colegilor cu siguranță le e cunoscută situația când cineva scrie știrea, iar colegii sună pentru reacții, completări etc. Blamarea asta cu greșelile este uneori exagerată, deoarece de cele mai deseori un jurnalist în online scrie peste 10 știri pe zi, și uneori, pur și simplu nu vezi greșelile.

08 May 2019, 13:36 #4 0

Merci, Cristina. Eu mereu spun asta despre online, informația trebuie să apară prima, apoi ulterior se corectează scăpările.

Desigur, atunci când este vreo greșeală în titlu (de multe ori din cauza multor update-uri, mai neglijezi declinările), asta creează reacții negative, totuși ca reporter e important ca ceea ce e în știre să fie verificat, greșelile din titlu pe urmă se corectează, și linkul se debuggiește!

Înregistrat: Oct 2019

Teme moderate: 3

01 May 2019, 20:59 #5 0

Înregistrat: Oct 2019

Postări: 2

Până la urmă ăsta e specificul online-ului - actualitatea și informația de ultimă oră, iar între timp, noi, jurnaliștii din online, ajungem să ne cultivăm acest „simț” ca atunci când dispunem de o informație, să o dăm cât mai repede. Atunci mâinile tremură și gândurile se împletesc între ele. Totuși e importantă corectitudinea textului, dar uneori se mai pierde sau se adună o literă, greșeli care, imediat după publicare, pot fi repede corectate.
Inadmisibile sunt însă greșelile gramaticale și forumările deocheate, deja aici e cultura și școala cu care vine reporterul în redacție. Nu zic, învățăm continuu, dar astfel de greșeli pătează.

Cât despre cum „reanimăm” o știre care deja a fost publicată de mai multe instituții media... nu mai e ca atunci când ai fost primul, însă un element nou dat pe titlu ar putea intriga cititorii și astfel îi aduci pe platforma ta, atunci văd cât de bine documentat e subiectul și câștigi niște puncte la încredere (părerea mea de consumator media).

În ceea ce privește o informație falsă, toți încercăm să fugim de așa ceva, dar dacă se întâmplă, atunci doar erată. Nu e corect față de cititori și ștergi și să te prefaci că nu s-a întămplat nimic. Aceasta e o regulă nescrisă în redacția UNIMEDIA, însă respectată.

08 May 2019, 13:40 #5 0

Da, uneori la #diez când mai călcăm pe greblă, o erată pe pagina de Facebook, la fel e binevenită.

O altă regulă la #diez, e că nu ștergem pur și simplu știri, pentru că chiar dacă se găsesc 5 cititori care dau click și nu mai găsesc știrea, aduce o imagine negativă instituției media.

Înregistrat: Oct 2019

Teme moderate: 3

23 Apr 2019, 09:07 #6 +1

Înregistrat: Oct 2019

Postări: 1

Suntem o generatie de oameni care consuma informatia rapid, factual corect, si nu neaparat ortografic si gramatical impecabil. Atunci cand vreau sa aflu ultimele detalii ale unei sedinte a Guvernului, Consiliului Municipal, prima sursa ce da stirea e cea pe care o deschid. Cu un descarnamant necesar, faci diferenta dintre fake news si stirile reale, iar sursele din care ma informez sunt de regula aceleasi.
Sa nu uitam ca fiecare om cu un smart phone in mana si prezenta pe retelele sociale, devine un fel de jurnalist la fata locului unui eveniment. Daca tot facem public shaming pentru platformele media care ne informeaza, de ce nu am face acelasi lucru cu cei care distribuie fake news sau isi fac prezenta simtita pe retelele sociale prin "de ke?"-uri, "ke faki?"-uri, "Rominia/romin" sau "la Italia". Asemenea postari pe grupuri de mamici sau tineri, dor! Si atunci apare intrebarea: e mai usor sa faci public shaming la un grup restrans, o tinta coagulata, decat sa incerci o educare in masa a celor care incalca cele mai elementare norme ale limbii romane ce se insusesc cu primul stilou sau penita?!

23 Apr 2019, 14:26 #6 0

Mariana, mulțumesc pentru comentariu.

Cred că e adevărat ce spui, doar că oamenii se rușinează să spună asta unei persoane care o cunosc, dacă are un logo, de obicei, parcă vorbești la anonim, de asta și e mai ușor de crucificat portalurile de știri.

Înregistrat: Oct 2019

Teme moderate: 3

17 Apr 2019, 17:30 #7 0

Înregistrat: Oct 2019

Postări: 10

Alex, la Diez n-am pretenții :) am vaga senzație că o iei prea persoanl :) despre greșeli, Cristi tare bine a punctat. Deși, neplăcute, scăpările de litere se mai trec cu vederea și se iartă. Cele de gramatică mai greu le accept eu, nu vorbesc de alții. Dar cele mai grave rămân cele de cultură generală sau înțelegere a subiectului de către reporter. În general, o știre bună, pentru mine, este o știre în care eu înțeleg tot ce se povestește în știre. Desigur, pe parcurs se revine cu completări, dar citim pe unele portaluri niște pseudo-știri din care nu înțelegi nimic. Și atunci am 2-3 portaluri de reper la care revin atunci când vreau o informație complexă, credibilă și știu sigură că e verificată. Nu dau nume, dar acestea sunt redacții care dau știrile mai târziu dar cu informația completă, clară, explicată și verificată :)

18 Apr 2019, 17:25 #7 0

Diana salut, merci pentru completări.

Eu nu o iau personal, dar îmi place când sunt anumite standarde după care se iau unele lucruri. Același debate, de obicei, îl aduc în discuție, la tema, ce înseamnă presă independentă (cea care își rezervă dreptul să accepte sau să refuze orice client, indiferent dacă e politic sau comercial, sau cea care nu depinde de nimeni, dar vrei nu vrei depinzi de piață, anyway).

Noi, la #diez, încercăm să facem știrile așa cum am vrea noi să le citim, poate de asta și place la cititori, dar asta nu exclude faptul că deseori ne întrebăm: asta-i știre, sau nu-i știre, merită de dat, sau nu. etc.

De pseudo-portaluri, acolo tot îi clar, eu le urmăresc doar să văd ce se mai aruncă, pentru a ști ce să evit.

Oricum, cred că un tânăr reporter trebuie să știe standardele unei știri bune, nu doar după ce spune manualul jurnalistic, dar și cum este în practică.

Înregistrat: Oct 2019

Teme moderate: 3

17 Apr 2019, 13:16 #8 0

Înregistrat: Oct 2019

Postări: 4

Să fin primii cei mai documentați care scriem fără greșeli cu opiniile tuturor părților. pare complicat? Da, este complicat. Doar aș poți informa și nu dezinforma oamenii.

17 Apr 2019, 14:25 #8 0

Tatiana salut, merci pentru comentariu.

Așa o întrebărică, ce înseamnă, în general a dezinforma oamenii: dacă scrii o știre despre noua ruta de troleibuz, și scapi o literă în Ialveni de ex, sau chiar în numele primarului interimar Rslan Codranu, asta e dezinformare, sau totuși informare?

Înregistrat: Oct 2019

Teme moderate: 3

17 Apr 2019, 13:13 #9 +1

Înregistrat: Oct 2019

Postări: 6

Oooo, un subiect tare actual pt orice site de știri. Cred că toată lumea e de acord că greșelile nu dau bine pentru o redacție, dar în același timp toți le fac. Noi, la UNIMEDIA ne propunem să transmitem știrile cât mai repede și primii. Asta prespune că reporterul e cel care are prioritate și textul său va fi mai întâi publicat, apoi verificat/văzut de un editor, colegi și vizitatori. Astfel, șansele de a comite greșeli cresc exponențial. Din păcate nu avem luxul de a ne permite să dăm o știre mai târziu și mai documentat. Dar, nici piața nu prea mai permite așa ceva. Dacă vreai audiență.
Acum și greșelile sunt diferite. Le voi împarte în:
1. minore, neesențiale - asta ține de scăpări de litere, li se mai spun: greșeli de tipar, dar că în online sună nu tare bine. De multe ori ele țin și de probleme tehnice. La caculatorul de pe care scriu, tare greu merge tasta l, t, e și o. Astfel că, mai ales că, atunci când e de vreo știre ce trebuie de scris rapid, apar astfel de probleme. Se mai încrcă din grabă și taste alăturate. Chiar dacă îs minore, consecințele unor astfel de greșeli pot fi tare mari. De exemplu, la poza unei știri, am scris că respectiva persoană e „boul” în loc de „noul”... b și n stau alături în orice tastatură latină...Amuzant, dar vă asigur că nu pentru reporter și pentru „noul primar”

2. Greșeli grave - sunt greșelile de gramatică, cratime puse aiurea, acorduri proaste, tot tacâmul. Aici din păcate, toleranța scade și tinde spre 0. Explicațiile că am scris repede sau e breaking news nu țin. Înțeleg o literă, o virgulă maximum, dar așa??? Apoi, la acest capitol țin greșelile de cultură generală: confuzia dintre vameș și polițist de frontieră, oraș sau sat, cartier sau sector al Chișinăului, ori Istanbul - capitala Turciei..:(

3. Informații eronate și dezinformări - aici nu știu dacă sunt greșeli. Orice informație are o sursă, este verificabilă și servește interesului public.

În general, de fiecare dată corectăm greșelile de orice tip. Regula de bază e public shamingul intern. Pe chat-ul redacției semnalăm greșeala și discutăm. Aici ne ajută și vizitatorii care au opțiunea de a semnala greșeala. Erate publice nu facem. Greșeala trebuie să fie nevinovată. O știre sau o informație de interes public este mereu verificată, sau citată persoana, sursa orice altceva. Nu am avut niciun caz prin care

17 Apr 2019, 14:27 #9 0

La noi interchat shamingul e mai mult legat de cultură generală, care este foarte importantă, mai ales când faci ofice fel de material.

Noi avem un caz clasic despre Icey Dicey (în loc de AC/DC), totuși și Icey Dicey există ca formație.

Eu nu zic că sunt pro-greșeli, eu doar înțeleg că ele se întâmplă, și pentru mine mai mult contează ideea știrii sau materialului propriu zis, decât greșelile ne-esențiale.

Da, dacă nu verifici sursa, atunci o poți da în bară foarte tare.

Înregistrat: Oct 2019

Teme moderate: 3

17 Apr 2019, 12:55 #10 0

Înregistrat: Oct 2019

Postări: 3

Am avut și noi la TV8.md câteva cazuri memorabile în care am dat-o în bară, publicând în goană informații eronate. Și când îți înțelegi „fail-ul”, prima reacție instinctivă e să ștergi știrea și să încerci să uiți))), dar noi ne-am impus o regulă internă că nu ștergem categoric știri și, cu toată rușinica, dăm o actualizare cu informația corectă. În schimb încercăm acum să verificăm informațiile, fiind conștienți că vom avea mai puține vizualizări. Dar, până la urmă, aceste vizualizări pot fi compensate cu știri originale.

17 Apr 2019, 14:30 #10 0

Natalia, merci de comentariu.

Așa o întrebare, la voi știrile care trebuiesc date repede, mai întâi se publică apoi se verifică, sau invers?

Înregistrat: Oct 2019

Teme moderate: 3

17 Apr 2019, 14:31 #10 0

Natalia, merci de comentariu.

Așa o întrebare, la voi știrile care trebuiesc date repede, mai întâi se publică apoi se verifică, sau invers?

Înregistrat: Oct 2019

Teme moderate: 3

Vrei să propui altă temă de discuție?

Propune

Loghează-te pentru a putea comenta