Loghează-te
SUGEREAZĂ O TEMĂ DE DISCUȚIE

Platforma profesioniștilor mass-media

Pagina principală Management și legislație

Loghează-te pentru a putea comenta

Ce trebuie să știe cineva care vrea să lanseze un site informațional?

Смотри на русском языке

Categorie: Management și legislație

Experiența #diez. Uneori sunt întrebat dacă m-aș mai aventura o dată în vreun proiect media și atunci eu răspund sincer: „Nu știu”. Nu știu pentru că mereu există întrebări, dar mulți nu sunt gata să-ți răspundă, de parcă ai întreba de mama cum să-ți începi viața sexuală, însă primești răspunsuri de genul că încă nu e timpul.

Site-uri de știri, în ultimul timp, apar cu duiumul, însă de multe ori nu contează denumirea, sau cât de bun e site-ul, contează ce fel de conținut se găsește pe el și dacă cei care scriu  înțeleg pentru cine scriu. Dacă scriem pentru toți nu ne va citi nimeni.

Piața media din Moldova nu e foarte mare, și deja clienții sunt împărțiți pe la jucătorii existenți pe piață, de aceea la început e foarte greu să faci bani măcar cât să-ți plătești oficiul sau hostingul. Și o platformă de știri de cele mai multe ori nu e un model de afacere profitabilă.

Cum arată o evoluție obișnuită a unui site informațional din Moldova

La început există entuziasm, pe urmă site-ul nu crește așa cum te-ai fi așteptat, și, de obicei, cheltuielile mănâncă entuziasmul. Apoi înțelegi că nu poți atrage clienți pentru că nu ai destulă acoperire și cu greu poți răspunde la întrebarea cine te citește, de aceea începi a călca principiile pe care le-ai anunțat din start. Începi a scrie titluri șocante, apoi mai bagi caps lock-uri în titlu, faci foarte multe preluări de parcă mai mult conținut ar însemna mai mulți cititori, apoi începi să te bagi în scandaluri și chestii care aduc vizualizări, dar care nu fidelizează cititorul și dispare tot ce ai încercat la început să faci. După aceasta există câteva scenarii: 1. Renunți. 2. Vinzi 3. Te vinzi.

Conținutul e cel care contează

Astfel chiar dacă există multe platforme de știri în Moldova, conținut există foarte puțin, și cei care creează conținut bun sunt cei care câștigă pe termen lung. 

Răbdarea și încrederea că ceea ce faci are impact și schimbă viața celor care te citesc, asta pe termen lung aduce rezultate, ca popularitate, apoi ca vânzări.

O altă cale care nu aduce rezultate este răspunsul la întrebarea cum îți vei monetiza platforma media și cum îți vei permite să dai salarii. De multe ori răspunsul care îl aud este: bannere și google adwords, de aceea atunci când sunt presați, managerii site-urilor folosesc tehnici de atragere a cât mai multor click-uri, deoarece logica ar fi: mai multe vizualizări, mai multe bannere vom vinde, dar atunci când 1.000 de afișări costă 1 euro, și foarte puține platforme trec de bariera unui milion de afișări pe lună, e practic imposibil să-ți construiești modelul de afaceri doar pe bannere.

Acum ceea ce vinde este un text bine și interesant scris. De aceea clienții știu că plasările comunicatelor nu aduc rezultatele așteptate, astfel se orientează către conținut elaborat de creatorii platformelor media, deoarece aceștia știu mai bine cum să răspundă la întrebările cititorilor și să știe cine exact le sunt cititorii. 

Apoi proiectele de conținut branduite sunt produsele care te vor ajuta să supravețuiești pe piața media.

Concurență

În același timp, mereu am senzația că managerii de platforme media se simt amenințați atunci când apare ceva nou. Noi când am lansat #diez-ul, am avut doar câteva discuții pentru a cere sfaturi ce trebuie să faci mai departe, în rest majoritatea îmi spuneau că nu are rost să intri pe această piață, sau mai rău, încep a te lua la mișto.

Și chiar dacă te lansezi, în prima perioadă fiecare gafă pe care o faci (iar pentru că ești la început fii sigur că vei face nenumărate gafe) va fi motiv de discuție de ce nu trebuie să exiști, iar cei care de obicei te vorbesc sunt alți jurnaliști sau manageri media. Atunci unicul lucru care te poate salva este să crezi în continuare în produsul tău și să înveți din gafele pe care le-ai făcut. 

Apoi fii gata să te aștepți ca cei mai buni oameni pe care îi ai în echipă să-ți fie furați de către alți manageri media. 

Eu cred că de foarte multe ori există tineri care vor să creeze ceva interesant, ceva care ar îmbunătăți conținutul creat în Moldova, dar pentru că există puțină susținere, aceștia foarte repede renunță sau încearcă să folosească scurtături, pentru ca măcar să-și răscumpere ceea ce au investit, și produsul dispare.

Astfel consider oportun un loc unde cei care au idei îi pot întreba deschis pe alți manageri media care este experiența lor.

Câteva idei la început

Înainte de a începe ceva, ar fi bine să ai o idee exactă pentru cine vrei să scrii, să ai o echipă care este mereu gata să experimenteze și să știi la ce întrebări vrei să răspunzi având o platformă media. 

Dacă aveți întrebări/experiențe legate de orice ce ține de o platformă media v-aș ruga să le scrieți în comentarii. 

Sau să răspundeți la una din întrebările:

#1. Ce face un site de știri ca să fie bun?

#2. Credeți că o platformă media e un bun model de afaceri?

#3. Ați încerca/încercat să porniți un proiect media? Dacă da, care sunt problemele cu care credeți că v-ați confrunta/confruntat?

#4. Câte proiecte media sunt ok pentru piața din Moldova ca să nu fie hipersaturată?

 

 

Ne pare rau, perioada de dezbatere a acestei teme a expirat

28 Mar 2016, 15:18 #1 0

Înregistrat: Mar 2024

Postări: 3

Din experiența pe care o am, calitatea unui site de știri e direct proporțională cu calitatea comunității pe care o menține în jurul lui. Apoi cu cantitatea acestei comunități. E o poveste în care primul ingredient principal, așa cum au spus și antecomentatorii mei, constă în conținutul multimedia autentic (nepreluat). Cât mai mult și mai variat. E o poveste în care al doilea ingredient principal constă în interacțiunea pozitivă cu această comunitate. Totul trebuie condimentat cu sare și/sau piper, după gustul oamenilor care te citesc zi de zi.

28 Mar 2016, 21:16 #1 0

Andrei, dar cum dozezi acest piper ca să nu se ducă în extreme?

Înregistrat: Mar 2024

Teme moderate: 3

28 Mar 2016, 11:27 #2 +1

Înregistrat: Mar 2024

Postări: 1

Calitatea unui site de știri e direct proporțională cu cantitatea subiectelor proprii dezvoltate de jurnaliștii site-ului. Cantitatea materialelor proprii e direct proporțională cu mărimirea bugetului instituției respective.

Deci calitate înseamnă bani.

Banii înseamnă surse de finanțare nerambursabile (granturi) sau publicitate. Cantitatea banilor din publicitate e direct dependentă de numărul de accesări sau numărul de articole politice/manipulatoare plătite. E un cerc închis și vicios și puține sunt exemplele de site-uri de știri care pot servi drept modele de afaceri.

Și dacă înainte Adsese aducea ceva bani, acum abia îți ajunge să plătești serverul :)

Și cel mai greu în ecuația asta este menținerea oamenilor de valoare în echipă.




28 Mar 2016, 21:32 #2 0

Oxana, da cum un administrator de un site de știri poate găsi oameni de valoare?

Înregistrat: Mar 2024

Teme moderate: 3

18 Mar 2016, 13:30 #3 0

Înregistrat: Mar 2024

Postări: 17

Există deja site-ul API. Acolo sînt preluate articolele din rețea. Dar să faci un alt doilea site ȘtiriLocale.md nu văd rostul.

Există ideea de cross-promotion între site-urile API. Cred că deja se lucrează la asta.

Se mai lucrează și asupra unui sistem unic de plasare a publicității. Aici mai multe detalii poate oferi Sergiu Jaman.

17 Mar 2016, 16:00 #4 0

Înregistrat: Mar 2024

Postări: 17

Interesantă discuție!
Dacă îmi permiteți, voi adăuga și eu ale mele trei „kopeici”.

Expresul.com a fost pentru mine un challenge. În 2009 a fost lansat ziarul „Expresul de Ungheni”, iar eu făceam acolo machetare (în continuare fac asta). Peste un an, la sfîrșitul lui 2010, m-am apucat serios de site. Exista deja unul, dar avea vreo 20-30 de unici pe zi - vesele timpuri. Îmi aduc aminte cum niște foști colegi rîdeau de mine - că lumea va citi în continuare pe hîrtie, iar internetul e pentru copii. Prin 2013 - 2014 au început să-și dea seama că internetul nu mai este viitorul, ci prezentul, iar multe ziare din lume își închideau edițiile print, dar era deja tîrziu. Noi eram mult înainte și nici nu băteam pasul pe loc, plus că mai aveam și ceva ani de experiență în spate.

Între timp, am aflat răspunsul la mai multe întrebări pe care le poate avea cineva care vrea să pornească un site de știri în regiune:

- Se fac bani din asta?
- Da, dar nu sînt de ajuns ca să întreții o redacție. Iată de ce, majoritatea (poate și toate) site-urilor de știri locale sînt complementare pe lîngă ziare, televiziuni, posturi de radio.

- Există piață de publicitate pentru site-uri de acest gen?
- Nu, dar primele rîndunele sînt. Din păcate, primăvara încă nu a venit.

- Cum să întreții un astfel de site?
- Entuziasm (au trecut cinci ani și tot un idiot romantic am rămas :D). Multă muncă. Cît mai multe experimente. RĂBDARE!

- Cît trafic există pe această nișă și cine sînt liderii?
- Puțin. Foarte puțin. Dacă e să comparăm cu casele mari din Moldova - aproape inexistent. Totuși, esp.md din Bălți a ajuns la o performanță de 50-60 de mii unici pe lună și 500-600 mii vizualizări. E o cifră de luat în calcul. Din datele de care dispun, Expresul.com e pe onorabilul loc doi, deși cu cifre mult mai mici - 25 - 40 mii unici și 50 - 70 mii vizualizări pe lună. Pentru comparație, restul site-urilor de știri din regiuni cu greu ajung la 10 mii de unici pe lună, majoritatea avînd în jur de cinci mii.

18 Mar 2016, 12:03 #4 0

Vitalie, la nivel local, uneori eu mă gândesc de ce nu se face o rețea a site-urilor locale, că împreună se poate face mai multe decât fiecare cu câte o platformă.

Înregistrat: Mar 2024

Teme moderate: 3

15 Mar 2016, 15:02 #5 0

Înregistrat: Mar 2024

Postări: 65

Baieti, cam descurajante descrieri faceti... sau realiste. Dar va multumesc, pentru ca ma intereseaza tema, viitorul e al online-ului si cine stie cand apare o idee noua buna de transformat in proiect web. Deja de socurile dezamagirilor, fluctuatiei de cadre, lipsei profesionistilor etc. parca suntem pregatiti. Totusi, exista termene in care se rascumpara o investitie intr-un site? Si la cam cat s-ar ridica o asemenea investitie? Sper sa nu raspundeti cu ... "depinde". Poate niste estimari aproximative, ce ziceti?

15 Mar 2016, 10:49 #6 +2

Înregistrat: Mar 2024

Postări: 1

Trebuie să știe că nu-i așteaptă nimeni în piață cu brațele deschise.

Trebuie să știe că entuziasmul va dispărea peste 6 luni, maxim 12. Pe urmă vin conturile/facturile care trebuie achitate.

Trebuie să știe că va fi nevoie să aducă bani de acasă sau să muncească în altă parte pentru a susține dezvoltarea proiectului.

Trebuie să știe că site-uri generaliste (despre tot și despre nimic) sunt foarte multe și aici eu cred în continuare în site-uri de nișă. Există multe oportunități nevalorificate.

Trebuie să știe că site-urile generaliste (la fel ca și televiziunile) așteaptă cu sufletul la gură alegerile, pentru a face bani buni și respectiv câștiga o stabilitate pentru n luni înainte.

Trebuie să știe că oamenii vin și pleacă (din diverse motive) și va trebui continuu să caute noi oameni cu entuziasm care ar contribui la dezvoltarea benefică a proiectului.

Trebuie să știe că content is the king. Respectiv au nevoie de o strategie de content pe termen lung.

Asta așa pe scurt ce mi-a venit în cap acum. Noi la bancamea.md am mers pe altă cale, am făcut multe greșeli și facem altele în continuare. Dar dacă după 4 ani încă suntem alive, înseamnă că am făcut bine unele lucruri. Ce va fi în continuare – nobody knows. Pot povesti multe (și nevrute), dar după cum a zis și Sergiu – un offline ar fi mult mai util.

16 Mar 2016, 20:58 #6 0

Sergiu, sunt de acord cu tine referitor la site-urile de nișă (nu degeaba avem fashion bloggeri sau recentul lansatul finewine.md care e un blog/ platformă de informare pentru iubitorii de vin)

Înregistrat: Mar 2024

Teme moderate: 3

14 Mar 2016, 21:58 #7 +1

Înregistrat: Mar 2024

Postări: 4

Cred că un site de știri se face remarcat în primul rând prin conținutul pe care-l oferă. Pe planul doi vine experiența de navigare pentru cititori, optimizarea, etc. În realitățile actuale asta însă nu mai este destul. Acum trebuie să te gândești cum faci ca să ajungi în feed-ul cititorilor. Pentru că absolut toți stau în mare parte pe rețelele sociale. Contentul bun se promovează parțial singur, însă dacă vrei rezultate bune, tre să pui și ceva bani deoparte pentru boosting ;).

Să lansezi acum un proiect media fără investiții e foarte greu. Marea bătălie între portaluri se duce acum pentru supraviețuire. Pe de o parte sunt proiectele independente, fără implicare de orice fel, managerii cărora sunt preocupați de cheltuieli și supraviețuire, iar pe de alta sunt toate celelalte... Cu piața de reclamă e greu. Au trecut timpurile când intrai undeva să citești o știre și abia de o deslușeai dintre bannere. Acum bugetele se împart între Google și Facebook/Odnoklassniki.

Concurența e bună, dar când piața e hipersaturată, efectul e invers. Recomand călduros să citiți această carte: http://www.amazon.com/Zero-One-Notes-Startups-Future/dp/0804139296. O să înțelegeți multe aspecte legate de concurență și piață.

Aș propune ca aceste discuții să le aducem în dezbatere la întâlnirile offline. Poate că a venit momentul să discutăm mult mai serios pe această temă, și eventual să găsim niște soluții.

14 Mar 2016, 23:17 #7 0

Sergiu, de acord, că acum lupta mare pentru cine domină newsfeed-ul utilizatorilor, și oricum asta pentru creștere continuă nu e destul. Cum ajungi la oameni care sunt în afara cercurilor de pe Facebook, să presupunem?

Propui să investești în promoted posts le Fb și Odno?

Și altă întrebare, cum crezi, care e puterea forumurilor și comunităților asupra unui portal informațional?

Înregistrat: Mar 2024

Teme moderate: 3

Vrei să propui altă temă de discuție?

Propune

Loghează-te pentru a putea comenta