Loghează-te
SUGEREAZĂ O TEMĂ DE DISCUȚIE

Platforma profesioniștilor mass-media

Pagina principală Management Media

Loghează-te pentru a putea comenta

Ce trebuie să-i dai cititorului ca să-l fidelizezi?

Смотри на русском языке

Categorie: Management Media

Marea dilemă a jurnaliștilor, mai ales a celor începători, este de ce trebuie să mai scrii sau să cercetezi lucruri, dacă oricum foarte puțini le vor citi..? Iar despre noua iubită a lui Carlas Dreams, poţi scrie două propoziții și știrea va fi citită de mii de oameni.

Unii recurg la titluri gen: „30 de MORȚI în urma unei inundații CUMPLITE din sudul țării”. Intri în știre și afli că inundația a fost undeva prin Bangladesh. Sau „A MURIT un nou membru al PARTIDULUI SOCIALIST”, deschizi și vezi că se vorbește de un mic partid socalist de prin Vanuatu, al cărui membru fondator a murit de moarte naturală pe la 90 și ceva de ani. Titlurile de acest gen atarg numaidecât clickuri și pe termen scurt putem spune că sunt foarte bune, mai ales dacă prinzi un context potrivit. De exemplu, în timpul protestelor sau în timpul alegerilor.

Totuși, mulți dintre administratorii media din Moldova spun că cel care face diferența dintre site-urile de știri citite și cele care doar parazitează, este conținutul de calitate.

Totuși ce este un conținut de calitate?

Pentru noi, în echipa #diez, cititorul mereu are dreptate, chiar și atunci când nu are, însă asta ne provoacă să găsim lucruri mai interesante și să le redăm astfel încât să fie citite.

Sunt câteva lucruri după care ne ghidăm atunci când vorbim despre un conținut bun:

#1. Nu e suficient să scrii o istorie interesantă, trebuie să scrii o serie de istorii interesante, și mai ales să le faci follow-up.

Dacă va citi ceva interesant la tine, un cititor s-ar putea să nu se mai întoarcă (și acesta fiind unul din cei 10 care au citit interviul pe care l-ai făcut două zile). Însă dacă obișnuiești cititorul cu o serie de materiale, care cresc în calitate, consumatorul va reveni fără a trebui să-i “bagi pe gât” conținut.

#2. Reporterul trebuie să răspundă la întrebările cititorilor noștri înainte ca întrebările să apară.

E important să-ți cunoști cititorul și să-i știi stilul de viață, astfel încât să te concentrezi pe necesitățile lui și să le prevezi. Dacă știi că cititorii tăi vor vrea să se ducă la piscine sau la terase înainte ca să se încălzească, dă-i informație despre asta. Dacă cititorii tăi sunt mămici care în curând vor trebui să-și dea copiii la grădiniță, află și scrie despre asta înainte ca ele să caute. Astfel, atunci când vor căuta, să te găsească pe tine.

#3. Dacă ai o întrebare, ca jurnalist, fii sigur că și mii de alți cititori au aceeași întrebare.

Te-ai pornit la birou și sunt ambuteiaje, și te întrebi de ce, atunci fii sigur că și alte câteva zeci de mii de locuitori din Chișinău se întreabă același lucru. Respectiv, dacă vii cu informații cum să ocolească acele ambuteiaje, vezi care sunt orele și recomanzi cele mai bune rute sau aplicații pentru a evita ambuteiajul, fiid sigur că cei care au văzut asta prima dată, vor căuta tot la tine aceeași informație și data viitoare când se vor ciocni de aceeași problemă.

E foarte important să știi pentru cine scrii, astfel, ești consistent în mesajele și textele pe care le dai. Astfel, îți construiești în jurul tău o comunitate. Nimeni nu îți va consuma conținutul dacă în spatele acestuia nu e o idee mai mare. De aceea, de multe ori când cineva se lansează în media, se lansează ca site generalist, scriind pentru toți și pentru nimeni. Înțeleg această mișcare de a încerca să vinzi publicitate către un segment cât mai larg, însă de obicei, cei ce cumpără publicitatea nu o cumpără pentru conținut, ci cumpără comunitatea din jurul ideii tale. Iar conținutul creează comunitatea.

Și acum, pornind această discuție, vreau să vă întreb:

#1. Cum reușiți să publicați informații interesante și citite fără să recurgeți la titluri de kankan?

#2. Cum convingeți o persoană că e mai util să scrii un titlu informativ decât cu «N-o să-ți vină să crezi»?

#3. Cum treceți peste frustrare când cititorii cer conținut bun, investigații, însă atunci când ele apar, puțini sunt cei care le citesc?

#4. Cum reușiți să construiți o comunitate în jurul portalului vostru și cum reușiți să vă diferențiați prin conținut?

Ne pare rau, perioada de dezbatere a acestei teme a expirat

13 May 2016, 02:22 #1 0

Înregistrat: Aug 2018

Postări: 1

În calitate de cititor într-adevăr mă străduiesc să mă țin cât mai departe de titlurile provocatoare. Cu cât mai multe sunt pe prima pagină, cu atât mai puțin voi aprecia portalul, ții minte ce-ți spuneam despre câteva portaluri din România?

Apreciez analiza jurnaliștilor, și referințe la alte articole pentru a se stabili o conexiune între istorii.

04 May 2016, 17:56 #2 0

Înregistrat: Aug 2018

Postări: 9

Alexandru Lebedev , probabil depinde de locul unde lucrez. Am avut norocul să mă angajez la Agenţia de presă IPN. Aici ştiri de cancan nu dăm, ştiri bombă la fel. Preferăm să verificăm totul atent şi să ne fidelizăm cititorii prin seriozitate în loc să-i atragem prin înşelăciune. Totuşi cred că mai depinde şi de om, dacă o persoană va propune teme serioase, profunde, nu va aştepta să fie trimisă la evenimente sau să i se "bage" o temă pentru ştire, atunci va face şi ceva interesant pentru sine, util pentru cititori. Cam aşa ceva, sper că e clar, cam am împrăştiat gândurile spre seară :)

04 May 2016, 09:32 #3 +1

Înregistrat: Aug 2018

Postări: 9

Cândva, la unul dintre puţinele traininguri la care am participat, în cadrul discuţiilor s-a menţionat că e mai bine să dai informaţia corect, fără să amăgeşti cititorul, deoarece îl faci să te respecte şi pe termen lung ai de câştigat. Deşi, recunosc, sunt mai mulţumită de munca mea atunci când o ştire scrisă este preluată de mai multă lume şi distribuită, totuşi mă simt mai bine că nu trebuie să dau ştiri bombă, că nu trebuie să-mi înşel cititorul, că pot să scriu titlurile aşa cum le consider eu corecte.

04 May 2016, 15:55 #3 0

Mariana, da cum un reporter își poate câștiga dreptul de a nu da știri-bombă, mai ales că după facultate, lor li se aruncă subiecte mai puțin serios, și mai mult cancan, sau acest lucru este un stereotip?

Și cum poate un reporter din start să înceapă materiale bune?

Înregistrat: Aug 2018

Teme moderate: 2

03 May 2016, 15:45 #4 +1

Înregistrat: Aug 2018

Postări: 7

Consider că nu există o formulă general valabilă pentru a fideliza cititorii! Oamenii sunt diferiți, iar temele care îi interesează tot diferă, de aceea, o publicație, fie ea tipărită, fie online, trebuie să-i ofere consumatorului o informație veridică, originală și o abordare diferită decât „restul presei”. Cititorii s-au plictisit de aceleași teme, care sunt preluate pe bandă rulantă de toate instituțiile media. Să nu uităm că rolul presei este de a educa și de a face un pic lumină în gândurile cititorului, nicidecum nu de a manipula (prin titluri, prin imagini sau video ȘOCANTE). Eu, spre exemplu, revin de fiecare dată pe site-urile unde ultima dată am găsit informații utile, scrise simplu și care, în opinia mea, erau bine documentate!

Secretul fidelizării cititorului este onestitatea și dăruirea cu care jurnalistul scrie și trăiește materialul! Știu, pare simplu, dar de fapt acest gen de jurnalism este o raritate în presa noastră locală...

04 May 2016, 15:54 #4 0

Tare mi-o plăcut cum ai descris faptul că cititorul de cele mai multe ori se regăsește în atitudinea reporterului care face materialele.

Dar întrebarea mea este? Este cititorul din Moldova pregătit pentru conținut bun?

Înregistrat: Aug 2018

Teme moderate: 2

26 Apr 2016, 21:56 #5 +1

Înregistrat: Aug 2018

Postări: 4

Cred că trebuie să fii sincer cu cititorii tăi. Să nu-i minți prin titluri care lasă așteptări, așa cum (încă) se mai practică pe la noi. Trebuie să-ți asumi o anumită identitate și să fii cel mai bun în ceea ce faci.

Referitor la ce ar putea însemna conținut calitativ: cred că sunt multe opinii și niciuna nu poate pretinde a fi completă. Conținutul calitativ este puțin, iar în mare parte cititorii deseori nici nu-l apreciază. Ideal ar fi să existe un mix de informații, iar publicul singur să aleagă ce dorește să citească. Chestiile cu educarea cititorilor sunt frumoase, dar greu de implementat pentru redacțiile independente, care au prioritate partea economică.

În acești aproape 6 ani de zile, am reușit să creăm la StiriLocale.md o comunitate puternică care se află peste hotarele țării. Din 200 de mii de vizitatori unici lunar, 50% sunt din diasporă. Conținutul local ne face deosebiți. Cum ai spus și tu, trebuie să știi cine-ți sunt cititorii și să le oferi conținut util și interesant. Atunci vor fi foarte mulțumiți. :)

04 May 2016, 15:40 #5 0

Spui că cititorii nu apreciază conținutul bun?
Dar ce fel de conținut apreciază și cum măsori impactul unui conținut bun și relevant?

Înregistrat: Aug 2018

Teme moderate: 2

25 Apr 2016, 23:35 #6 +1

Înregistrat: Aug 2018

Postări: 1

Dragă Alex,
Nu știu dacă aș putea răspunde, la una din întrebările date mai sus, dar încerc să improvizez un răspuns pe baza lor.

Cred că foarte mult ține de demnitatea jurnalistului și de însărcinarea primită de la șef - să genereze conținut calitativ sau trafic pe site.

Eu consider că un site ce se respectă va folosi titluri originale, conținut util.
Ar fi bine ca un jurnalist nou-venit să afle profilul cititorului, să știe pentru cine scrie și, de dorit, să se regăsească cumva în trăsturile cititorului său, dând știrilor o notă personală.

Lucrând în media, dar și la blog, nu am acceptat proiecte sau articole pentru care mi-ar fi rușine. Astfel îți creezi produsul, care te reprezintă. Unul demn, fără publicitate excesivă, fără știri de cancan și subiecte provocatoare.

Factorul-cheie ar fi stima - față de tine, echipa și cititorii tăi, ce valorează, după părerea mea, mai mult de bugete publicitare.

04 May 2016, 15:36 #6 0

Doina de acord, dar cum explici tu, oricum ponderea mai mare a platformelor care folosesc titluri de cancan și misleading information în raport cu cele care respectă cititorul.

Poate fi aici factorul economic?

Înregistrat: Aug 2018

Teme moderate: 2

25 Apr 2016, 18:05 #7 0

Felicia tu ai vreun top al materialelor tale muncite care pot fi oferite ca exemplu ca materiale virale care nu înșeală.

Vreun top 5 sau top 10

Înregistrat: Aug 2018

Teme moderate: 2

16 Apr 2016, 15:51 #8 +1

Înregistrat: Aug 2018

Postări: 2

Alex, ai dreptate referitor la titluri de umplutură. Mie chiar îmi place, la un moment al zilei, să deschid stirinonstop sau newsyam și să citesc cele mai tâmpite titluri. De obicei ele aparțin unui portal-televiziuni pe care o știm cu toții. Eu le colecționez dese ori :D

Răspund la întrebările tale:
1. Eu am lucrat la gazetă, iar asta înseamnă să te înveți să spui cât mai multe într-un titlu de câteva caractere. La Adevărul am avut un training formidabil, care mă ajută și acum. Eu sunt forte pornită împotriva titlurilor cu Caps, cu semnul exclamării și cu „incredibil”, „șocant” și „nemaipomenit”. Nu le folosesc, și, din fericire, nu le folosesc nici colegii mei. Fac titluri faine din jocuri de cuvinte. Odată am scris despre flori aruncate după sărbătorile de primăvară și am numit știrea „Primăvara scoasă la gunoi.... bla bla bla”.

2. Aici am noroc, nu trebuie să conving pe nimeni, am colegi teferi, talentați și profesioniști.

3. Da, frustrarea este și e mare. E aiurea să ai statistica în față și să vezi că o știre dintr-o postare pe facebook sau din instagramul unei copile de deputat (sic!), are mai multe vizite decât o știre muncită. Eu îmi spun că fac ceea ce e corect. Fiecare alege ce să citească, dar e de datoria mea să-i dau o alegere. Satisfacția vine atunci când lumea spune „heey, voi sunteți super-tari”.

4. Noi tare e iubim drona. Drona is love, drona is life. Și infograficile Agora fac diferența.

Vrei să propui altă temă de discuție?

Propune

Loghează-te pentru a putea comenta