Loghează-te
SUGEREAZĂ O TEMĂ DE DISCUȚIE

Platforma profesioniștilor mass-media

Pagina principală Legislație Media

Loghează-te pentru a putea comenta

De ce instituțiile de stat califică solicitările de informații drept petiții?

Смотри на русском языке

Categorie: Legislație Media

Accesul la informaţiile oficiale este un drept fundamental al persoanei de a fi informată și o modalitate de control asupra activităţii instituţiilor publice, care gestionează banii publici. Este, de asemenea, o modalitate de stimulare a participării active a populaţiei la procesul de luare a deciziilor în spirit democratic. 

În luna mai 2000 Parlamentul a adoptat Legea privind accesul la informaţie, care este un instrument juridic şi cadru normativ special pentru exercitarea dreptului la informaţie. În particular, legea reglementează: raporturile dintre furnizorul de informaţii şi persoana fizică şi/sau juridică în procesul de asigurare şi realizare a dreptului constituţional de acces la informaţie; principiile, condiţiile, căile şi modul de realizare a accesului la informaţiile oficiale, aflate în posesia furnizorilor de informaţii; drepturile solicitanţilor de informație; obligaţiile furnizorului de informaţii în procesul asigurării accesului la informaţiile oficiale; modalitatea apărării dreptului de acces la informaţie.

Deşi au trecut 15 ani de la adoptarea acestui act normativ, unele autorităţi aparent intenţionat califică o solicitare de informaţie drept petiţie. În sensul Legii cu privire la petiţionare (adoptată în iulie 1994), prin petiţie se înţelege orice cerere, reclamaţie, propunere, sesizare, adresată organelor de resort, inclusiv cererea prealabilă prin care se contestă un act administrativ sau nesoluţionarea în termenul stabilit de lege a unei cereri. Aceasta se explică prin faptul că legislaţia nu a fost racordată corespunzător şi nu a fost exclus expres din obiectul de aplicare a Legii cu privire la petiţionare a modului de examinare a cererilor privind accesul la informaţie. 

În consecinţă,  în pofida faptului că cererea de acces la informaţie poate fi înaintată verbal sau prin e-mail, contrar prevederilor constituţionale şi a legii speciale, unele autorităţi, conducându-se de Legea cu privire la petiționare, pun la dispoziţia solicitanţilor doar informaţiile oficiale în baza unei cereri scrise sau în format electronic cu aplicarea semnăturii digitale. Respectiv, aplică și termenele prevăzute de această lege - răspund la solicitări în 15 zile sau o lună. Acest lucru îngreunează în special munca jurnaliștilor, care au nevoie de informații într-un termen restrâns. 

Ne vedem nevoiți, acum, la 15 ani de când avem o lege care garantează accesul la informație, să revenim la discuția despre cererea de acces la informație și petiție. Invit la această discuție atât reprezentanții redacțiilor, cât și ai instituțiilor de stat, ca să înțelegem împreună  

De ce unele instituții de stat încearcă să plaseze cererile de acces la informație în categoria ”petițiilor” și, respectiv, să ofere răspunsuri mult mai greu?

Pot fi determinate autoritățile să se conducă de Legea cu privire la accesul la informație altfel decât prin acționarea în judecată?

Cum se descurcă redacțiile în asemenea situații?

 

Ne pare rau, perioada de dezbatere a acestei teme a expirat

14 Sep 2015, 14:49 #1 0

Înregistrat: May 2018

Postări: 37

Situaţie de care ne-am ciocnit chiar azi. Primăria municipiului Chişinău nu a răspuns în termenele prevăzute de Legea privind accesul la informaţie la o cerere de acces la informaţie. Sunăm la primărie unde ni se răspunde că motivele din care întârzie răspunsul sunt: a) nu au suficienţi angajaţi şi b) - citat "noi lucrăm în baza legii cu privire la petiţionare"... Anterior acelaşi răspuns l-am primit şi de la Ministerul Justiţiei (!). Bineînţeles că vom merge în judecată şi vom câştiga. Dar apare întrebarea: cine se ocupă de instruirea funcţionarilor care trebuie să răspundă la cererile de acces la informaţie? Şi cum sunt pedepsiţi aceştia dacă, din incompetenţă sau din rea-voinţă, încalcă termenele stabilite de lege?

Tatiana Puiu, hai să cerem pedepsirea funcţionarilor vinovaţi de încălcarea legii în toate cazurile pe care le câştigăm până la urmă în instanţă, dar pierdem timpul preţios şi nervii???

14 Sep 2015, 15:07 #1 0

Propun sa ne adresam organului de urmarire penala sa ancheteze cazul. Poate ii aplica fuctionarului responsabil amenda prevazuta de art. 71 Cod contraventional.

Înregistrat: May 2018

Teme moderate: 6

02 Sep 2015, 22:03 #2 0

Înregistrat: May 2018

Postări: 4

Важную тему обсуждаем с Татьяной. Она важна не только нам, журналистам, но и Татьяне, моему соседу или даже продавщице в магазине. Ведь мы запрашиваем у чиновников информацию, которая была бы полезна для людей (соседа, продавщицы...).

Важен еще вопрос "слива" запроса чиновнику, которым интересуется журналист. Ведь они наши запросы воспринимают как прихоть. Или как выполнение чьего-то заказа ."Чо ты делаешь запросы, кто тебе заплатил? Я обращусь в правоохранительные органы", - позвонил мне недавно возмущенный чиновник через час после моего очередного звонка в CNI. Он не совсем понимает, что ответ CNI, прокуратуры или других (по теме его скромной персоны) нужен не мне лично, а потребителям нашей информации (соседу, продавщице...).

О том, почему некоторые государственные учреждения пытаются отнести запросы о доступе к информации к категории «петиций» и, соответственно, затруднить предоставление ответа лучше всего спросить у самих представителей самых "тормознутых" госучреждений. Некоторые чиновники еще называют запросы журналистов или свои ответы одним словом: "доносы".

Заставить государственные органы руководствоваться Законом о доступе к информации, не прибегая к суду, можно, найдя деньги (возможно какие-то гранты) для надбавки к зарплате оформителю ответа за каждый ответ журналистам. Как Регистрационной палате, - можно заплатить государству за сроч

02 Sep 2015, 21:54 #3 0

Înregistrat: May 2018

Postări: 9

Cred că instituţiile de stat, sau mai bine angajaţii acestor instituţii, cunosc foarte bine, sau bine, care este diferenţa dintre o petiţie şi o solicitare de informaţie., doar ca se culcă pe o ureche şi se fac că plouă. Problema este, cred, una de sistem şi în mare parte este frânată (răspunsul la solicitări de orice fel) de şefii acestor instituţii, care nu sunt prea deschişi spre a oferi o informaţie, care de multe ori este cusută cu aţă albă. Or, când e ceva necurat sau ilegal, întotdeauna va fi tăinuit cât mai adânc şi mai departe de ochii lumii. De aia şi această întârziere. Cunosc cazuri concrete, când informaţia care a fost solicitată avea nevoie să fie doar puţin structurată şi putea fi oferită în câteva ore de la depunerea cererii de către jurnalist, însă nu se vroia, invocându-se zeci de argumente. Apropo, există o vorbă foarte populară printre funcţionărimea noastră publică, care reflectă cât de infect este sistemul şi cum se folosesc ei de cele 15 zile de aşteptare, prevăzute de lege, aceasta sună cam aşa: "Bumaga doljna pojelteti".

Pentru a schimba abordarea şi modul de a gândi în asftfel de termeni e nevoie de o schimbare de mentalitate, ceea ce nu prea există în ADN-ul moldovenilor. E vorba aici şi de ceea ce a fost menţionaţi de colegi în alte comentarii de gândirea şi mentalitatea sovietică cu care ne-am pricopsit. Se pare că acţionarea în judecată este unicul mijloc pentru ca funţionarii publici să respecte Legea cu privirea la accesul la informaţie. Cel puţin pe moment, cel puţin până ne vom conştientiza faptul că accesul la informaţie este unul din drepturile de bază ale unui cetăţean. Şi, după ce vor vedea că se pierd dosare pe bandă rulantă din această cauză, se vor schimba.

Nu am făcut mult jurnalism la viaţa mea, însă am avut posibilitatea să trimit câteva solicitări de cereri de informaţie. Îmi amintesc un caz când am solicitat informaţie pentru un articol Procuraturii Generale, nu mi-au răspuns nici după 2 luni. Astfel că i-am pândit la o masă rotundă pe câţiva exponenţi şi i-am întrebat direct de ce nu mi-au răspuns, iar au încercat să mă convingă că nu au primit nici un fel de solicitare în acest sens. Când le-am spus că pot demonstra asta cu probe, număr de înregistrare a solicitării, mi-au propus imediat că după eveniment să ne oprim să discutăm şi să încercăm sp rezolvăm situa

02 Sep 2015, 20:17 #4 0

Înregistrat: May 2018

Postări: 16

Instituțiile statului, marea lor majoritate, răspund greu la solicitări, iar uneori se fac a nu înțelege diferența între solicitare de informație și petiție doar pentru a îngreuna munca unui jurnalist, care de cele mai multe ori are nevoie de o informație într-un timp foarte scurt. Ei cred că dacă nu-ți oferă răspunsul promt, vei uita de subiect sau eventual, vor reuși să atenueze impactul unei eventuale dezvăluiri. Trebuie să recunosc că sunt cazuri când acest lucru le reușește. Alteori, faptul că se eschivează, doar își fac mai multe probleme.
În fine, cred că este necesar de făcut claritate în lege pentru a se specifica clar în care cazuri este nevoie de scrisoare oficială și când funcționarul este obligat să-ți răspundă fără un asemenea demers. Și da, pedepsele, inclusiv financiare, cred că ar ajuta în tot acest proces.

02 Sep 2015, 15:34 #5 +2

Înregistrat: May 2018

Postări: 1

Banuiesc ca multi functionari, fiind totusi formati ca si specialisti in perioada sovietica, pur si simplu nu fac mare diferenta intre o petitie si o cerere de acces la informatie. In plus, considera ca, oferind o informatie, iti fac parca un fel de favoare, si nu iti ofera ceea la ce ai dreptul. Iar taraganarea remiterii unui raspuns presupune ca, fie informatia solicitata este prea `sensibila`, fie aceasta se impotmoleste prin birourile sefilor. Birocratia prin care se incearca monitorizarea informatiei care `iese` din institutie denota totusi o rezistenta din partea autoritatilor.

Raspunderea de orice tip pentru ingradirea sau limitarea accesului la informatie ar fi o solutie (pedepsele reale intotdeauna au efect), dar eu as milita pentru ca institutiile de stat sa faca public cat mai multa informatie posibila (daca tot cheltuie regulat bani pentru renovarea paginilor web), astfel incat interactiunea directa dintre cetatean/jurnalist si institutie sa fie facuta doar in cazuri specifice.

02 Sep 2015, 11:55 #6 +1

Înregistrat: May 2018

Postări: 12

Raspunderea prevazuta de Codul contraventional, fie nu este suficienta pentru a disciplina institutiile de stat si persoanele cu functii de raspundere, fie nu este aplicata la modul practic.

02 Sep 2015, 11:51 #7 +1

Înregistrat: May 2018

Postări: 1

Tinindu-se cont de faptul ca multi dintre functionari nu cunosc prevederile acestei legi, mai mult ca atit nici nu manifesta un interes pentru a o cunoaste, aplica "traditionalul precedent" asa fiind invatati sa o faca si noii angajati ai institutiilor de stat.
Prin urmare, consider eu ca o alta solutie decit cea de modificare a cadrului legislativ in vederea sanctionarii functionarilor ce manifesta o neglijenta in acest sens nu este.
Ce alte modificari trebuie implimentate pentru obtinerea unei informatii in timp restrins si utila, deja cred ca jurnalistii trebuie sa se expuna cu propuneri de lege ferenda, intrucit ei sunt cei care de cele mai dese ori apar in fata unor asemenea "conflicte".

02 Sep 2015, 11:43 #8 +1

Înregistrat: May 2018

Postări: 12

Aparent, unele institutii de stat incearca sa plaseze cererile de acces la informatie in categoria ”petitiilor”, pe motivul necunoasterii prevederilor legale respective. De asemenea, nu exclud comportament de rea-credință din partea unor institutii de stat, cu scopul de a evita respectarea exigentelor Legii privind accesul la informatie.

In opinia mea, o modalitate de a schimba abordarea unor institutii de stat este inasprirea considerabila a raspunderii institutiei si a functionarului public pentru nerespectarea Legii privind accesul la informatie, prin introducerea unor reglementari exprese de raspundere disciplinara si civila.

02 Sep 2015, 11:54 #8 +1

Ce facem cu raspunderea contraventionala a functionarului puplic pentru incalcarea legisltiei cu privire la accesul la informatie prevazut de art. 71 Cod contraventional?

Înregistrat: May 2018

Teme moderate: 6

Vrei să propui altă temă de discuție?

Propune

Loghează-te pentru a putea comenta